Verbonden partijen
Wij gebruiken cookies om jou de best mogelijke service te bieden. Wanneer je verder navigeert accepteer je de voorwaarden
Programma 3 - Economie en inkomen
Verbonden partijen
Centrum voor Veiligheid en Digitalisering | |||
---|---|---|---|
Algemeen | |||
Bijdrage aan doelstelling | Het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering draagt bij aan ons strategische doel van De ondernemende stad en is als volgt omschreven: ‘Ons breed midden- en kleinbedrijf is relatief stabiel, maar vraagt wel om vernieuwingsimpulsen, kennis en kenniswerkers. We willen innovatie stimuleren en gaan daarover in gesprek met hoger onderwijsinstellingen en Apeldoornse bedrijven.’ | ||
Betrokken partijen | Hogeschool Saxion, Universiteit Twente, Politieacademie, gemeente Apeldoorn en vanaf september 2022 ook het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) en ROC Aventus | ||
Bestuurlijk belang/stemverhouding | Met de komst van een Centrum voor Veiligheid en Digitalisering wordt de kennisinfrastructuur van de arbeidsmarkt sterker in Apeldoorn en zijn bedrijven en organisatie beter in staat gekwalificeerd personeel te vinden. De gemeente heeft een belang bij het slagen van dit initiatief Om die reden neemt de gemeente Apeldoorn deel aan de Raad van Toezicht en is in die hoedanigheid voorzitter. | ||
Portefeuillehouder(s) | A.J.M. Heerts | ||
Link naar jaarstukken | |||
Link naar kaderstelling | |||
Prestatie afspraken | |||
- Ontwikkelen van een volwaardige en doorlopende leerlijn van mbo, hbo tot wo - Het ontwikkelen van een Leven Lang Ontwikkel programma voor werkende van Apeldoornse bedrijven- Het ontwikkelen van hoogwaardige kennis, waar mogelijk met- en voor het Apeldoornse bedrijfsleven, in onderzoeksprogramma’s- Het stimuleren van ondernemerschap van studenten | |||
Risico's | |||
Risico’s komen voort uit het doel van dit project. Het hoofddoel is om samen met de kennisinstellingen en het Apeldoornse bedrijfsleven te werken aan een gezond en aantrekkelijk kennis-ecosysteem in Apeldoorn en daarmee de grote vraag naar kennisspecialisten op de arbeidsmarkt op te lossen. Het risico is dat de doelstellingen niet- of onvoldoende gehaald worden aangezien er geen verplichtingen aan deze samenwerking zijn verbonden. | |||
Ontwikkelingen beleid | |||
In oktober 2022 zijn de deuren van het CVD open gegaan. Voor de ontwikkeling van het CVD tot een volwaardig kenniscentrum, is een periode van vijf jaar genomen. In die periode wordt een volwaardig onderwijsprogramma ontwikkeld, een onderzoekslijn, wordt ondernemerschap gestimuleerd en worden Apeldoornse medewerkers bij- en omgeschoold. Ook wil het CVD een nationaal erkent instituut zijn. Hiervoor heeft Lodewijk Asscher namens de partners een stevige impuls gegeven de afgelopen periode. Zo is er een convenant afgesloten met de Haagse security Delta. | |||
Financiële gegevens | |||
Financiële bijdrage/subsidie | |||
Aandelenbelang | |||
2022 | 2023 | 2024 | |
Rekeningresultaat | |||
Eigen vermogen | |||
Vreemd vermogen | 541.657 | ||
Leisurelands (RGV) | |||
---|---|---|---|
Algemeen | |||
Bijdrage aan doelstelling | Samenwerking | ||
Betrokken partijen | De (31) deelnemende gemeenten regio Gelderland. | ||
Bestuurlijk belang/stemverhouding | Het (laten) exploiteren van voorzieningen voor dagrecreatie voor een breed publiek. Apeldoorn heeft 16,2% van de aandelen. Voor Apeldoorn is het belangrijk dat de voorzieningen (zoals Bussloo) laagdrempelig en goed onderhouden blijven. We kunnen hierop in hoofdlijnen invloed uitoefenen. | ||
Portefeuillehouder(s) | H. van den Berge | ||
Link naar jaarstukken | |||
Link naar kaderstelling | |||
Prestatie afspraken | |||
Risico's | |||
De kans is klein dat er bij ontbinding van de BV verplichtingen zijn die we nu niet kennen. | |||
Ontwikkelingen beleid | |||
Financiële gegevens | |||
Financiële bijdrage/subsidie | |||
Aandelenbelang | |||
2022 | 2023 | 2024 | |
Rekeningresultaat | |||
Eigen vermogen | n.b. | ||
Vreemd vermogen | n.b. | ||
Werkleerbedrijf Lucrato | |||
---|---|---|---|
Algemeen | |||
Bijdrage aan doelstelling | Lucrato bedient drie doelgroepen. Ten eerste is zij werkgever voor mensen met een indicatie Wsw. In dit kader begeleidt Lucrato mensen naar een werkplek, zoveel mogelijk bij een reguliere werkgever. Daarnaast is Lucrato ook werkgever voor inwoners die in het kader van Beschut Werk een werkplek nodig hebben. De derde taak die Lucrato heeft is dat zij mensen vanuit de Participatiewet, die naar verwachting binnen een jaar aan het werk kunnen gaan, begeleidt. | ||
Betrokken partijen | De Gemeenschappelijke Regeling Lucrato is een verbonden partij tussen de gemeenten Apeldoorn, Epe en Heerde. | ||
Bestuurlijk belang/stemverhouding | Het bestuur van Werkleerbedrijf Lucrato bestaat uit drie leden, onder wie een voorzitter. Gemeente Apeldoorn levert de voorzitter en deze heeft bij het staken der stemmen de doorslaggevende stem. Het lid van de gemeente Apeldoorn heeft twee stemmen. Het lid van de gemeente Epe en het lid van de gemeente Heerde hebben ieder één stem. Een besluit van het bestuur is genomen als dit meer dan de helft van het aantal uitgebrachte stemmen heeft verkregen. | ||
Portefeuillehouder(s) | S. Biharie | ||
Link naar jaarstukken | |||
Link naar kaderstelling | |||
Prestatie afspraken | |||
Jaarlijks worden door het college prestatieafspraken met Lucrato overeengekomen. Voor 2024 zullen deze worden opgesteld en ter kennisneming aan de Raad worden toegezonden. | |||
Risico's | |||
Het financiële risico is benoemd onder het kopje “Ontwikkelingen beleid”. | |||
Ontwikkelingen beleid | |||
Werkleerbedrijf Lucrato is een gemeenschappelijke regeling tussen de gemeenten Apeldoorn, Epe en Heerde die in 2018 is ontstaan uit een samenvoeging van Felua-groep en het re-integratie- en werkgeversdeel van Werkplein Activerium (gemeente Apeldoorn). De opdracht voor het Werkleerbedrijf is drieledig. Sinds 2020 heeft Lucrato te maken met tekorten op het bedrijfsresultaat welke zij niet meer uit eigen middelen kan dekken. Dit is vooral het gevolg van de effecten van de structurele Rijksbezuinigingen die tot uiting komen in het Wsw-subsidieresultaat. Hier heeft de gemeente Apeldoorn rekening mee gehouden door structureel in haar meerjarenprogrammabegroting (MPB) een bijdrage in het exploitatieresultaat Lucrato (€ 0,7 mln. vanaf 2022) op te nemen. Op basis van de meest recente Meerjarenbegroting (2024-2027) van Lucrato zien we dat dit bedrag onvoldoende zal zijn. Dit betekent voor Apeldoorn dat de, in onze begroting opgenomen, bijdrage aan Lucrato niet meer toereikend is. We hebben in onze huidige meerjarenbegroting nu structureel €320.000 te weinig opgenomen. De ervaringen uit het verleden leren ons dat er gedurende het begrotingsjaar vaak positieve meevallers zijn. Zo zien we bijvoorbeeld dat er vanuit de Meicirculaire meestal meer budget van het Rijk wordt gekregen voor de Wsw dan waar in de begroting van Lucrato vanuit wordt gegaan. Wetende dat het geen zekerheid is dat dit de komende jaren ook weer gebeurt, verwachten we dat deze voordelen zich ook in de komende begrotingsjaren voordoen. Dit is in lijn met de zienswijze die de raad op de begroting van 2024-2027 Lucrato heeft gegeven. | |||
Financiële gegevens | |||
Financiële bijdrage/subsidie | |||
Aandelenbelang | |||
2022 | 2023 | 2024 | |
Rekeningresultaat | -/- € 1.043.000,- (begroot) | -/- € 1.351.000,- (begroot) | |
Eigen vermogen | € 3.113.000 | € 2.764.000 (begroot) | € 2.708.000 (begroot) |
Vreemd vermogen | € 3.960.000 | € 3.098.000 (begroot) | € 3.303.000 (begroot) |
Er zijn geen resultaten gevonden.