Doelstelling
2.1 Een functionele en toekomstbestendige sportinfrastructuur
De diversiteit in de samenleving wordt groter en verdient ook een passende aanpak. Sport moet voor alle inwoners laagdrempelig toegankelijk zijn en blijven, waarbij er extra aandacht is voor bij de sport ondervertegenwoordigde groepen als mensen met een beperking, senioren en inwoners met een laag inkomen. De groei van Apeldoorn brengt met zich mee dat mogelijk ook de vraag naar het benodigde aantal sportaccommodaties toeneemt. Het monitoren van vraag een aanbod naar sportaccommodaties is van belang zodat het inpassen van nieuwe en of het aanpassen naar eigentijdse sportcomplexen in de groeiende stad tijdig wordt voorzien. |
---|
Prestatie
2.1.1 Het gemeentelijk sportvastgoed is verduurzaamd conform de routekaart verduurzaming gemeentelijk Vastgoed Apeldoorn 2.0
Het spreekt voor zich dat we met de sportaccommodaties in Apeldoorn een belangrijke bijdrage kunnen en willen leveren aan de klimaatdoelstellingen. Om aan de doelstellingen bij te dragen zijn er onder andere opgaven met betrekking tot energietransitie, klimaatadaptatie en circulair materiaalgebruik. |
---|
Prestatie
2.1.2 Eind 2024 zijn er kaders voor sportaccommodaties vastgesteld
De beschikbaarheid van kwalitatieve en eigentijdse sportinfrastructuur en sterke sportclubs die zoveel mogelijk mensen de kansen bieden op een gezonde vrijetijdsinvulling, zijn onmisbaar in Apeldoorn. De uitdagingen om tot een toekomstbestendig sportlandschap te komen zijn groot. Verschillen in eigendomssituaties, verouderde sportaccommodaties, een veranderde sportvraag, diversiteit in ondersteuning, de groei van Apeldoorn en veel ad hoc verzoeken om financiële bijdrage voor accommodaties vergroot de behoefte aan eenduidige kaders voor sportaccommodaties. |
---|
Doelstelling
2.2. Een verhoogde vitaliteit van inwoners en een versterkte sociale binding door sport, bewegen en urban sports & arts
De maatschappelijke meerwaarde van sport en bewegen is groot. Sport brengt mensen bij elkaar, geeft plezier, helpt talenten te ontwikkelen, draagt bij aan burgerschaps-vaardigheden, leert omgaan met tegenslagen en biedt veel mogelijkheden voor vrijwilligerswerk. Sport en bewegen dragen er aan bij dat inwoners gezond(er) zijn en dat ook zo ervaren. De gemeente neemt hiervoor met het sport- en beweegveld de verantwoordelijkheid om dat voor alle inwoners laagdrempelig en toegankelijk te maken. |
---|
Prestatie
2.2.1 Sportparticipatie in Apeldoorn (49,4%) stijgt minimaal naar het landelijk gemiddelde (50,8%) volgens Gezondheidsmonitor RIVM 2024;
In het Nationaal Preventieakkoord is de doelstelling opgenomen dat 75% van de Nederlanders in 2040 voldoet aan de beweegrichtlijn: minimaal 150 minuten actief bewegen per week . Voor het behalen van deze doelstelling is behoud en verhoging van de sportparticipatie een belangrijk middel. De Sportparticipatie in de gemeente Apeldoorn ligt iets lager dan het landelijke gemiddelde. In samenwerking met maatschappelijke partners zoals Accres Sportservice, de Sportraad en sport- en beweegaanbieders is het doel om de sportparticipatie te verhogen. Hiervoor zetten we o.a. vanuit het lokale Sport- en Beweegakkoord Apeldoorn in op inclusie en diversiteit, toekomstbestendige (vitale) sport- en beweegaanbieders, een sociale en veilige sport, en vaardig in bewegen. Voor het verhogen van de sportparticipatie hebben we extra aandacht voor de ondervertegenwoordigde groepen, zoals mensen met een beperking, senioren en inwoners met een laag inkomen. |
---|
Prestatie
2.2.2 In 2024 zijn de beweegvaardigheden van basisschoolleerlingen op 60 basisscholen inzichtelijk. Van 50% van de leerlingen in het tweede jaar van het voortgezet zijn de beweegvaardigheden én sportvoorkeuren inzichtelijk.
Beweegvaardigheden die op jonge leeftijd zijn aangeleerd zijn een belangrijke basis voor een leven lang sport en bewegen. In 2024 wordt het in gang gezette programma om de beweegvaardigheden van basisschoolleerlingen en leerlingen van het voortgezet onderwijs in beeld te brengen verder uit. In de leeftijdscategorie van 13/14 jarige is de uitval bij sport- en beweegaanbieders groot. Door - naast de beweegvaardigheden - de sportvoorkeuren voor leerlingen in het tweede jaar van het voortgezet onderwijs te toetsen, krijgen zij inzicht in welke sporten (of beweegactiviteiten) bij hen passen en kunnen ze beter behouden blijven voor de sport. |
---|
Prestatie
2.2.3 In 2024 is t.o.v. 2022 de score van beweegvriendelijke omgeving in de gemeente Apeldoorn verhoogd van 61 naar minimaal 63 volgens Sport en Bewegen in cijfers.
Door zorg te dragen voor de sportinfrastructuur, goede wandel- en fietspaden en te investeren meer mogelijkheden voor sport, bewegen en ontmoeten in de openbare ruimte maken we de openbare ruimte in de gemeente beweegvriendelijker. Het doel is dat er voldoende (gratis) sport- en beweegmogelijkheden in de woonomgeving van de inwoner beschikbaar zijn. |
---|
Prestatie
2.2.4 We investeren in topsportevenementen die door de inzet van side events als vliegwiel fungeren om sportparticipatie te verhogen en om mensen met verschillende achtergronden en mogelijkheden bij elkaar te brengen.
Zien sporten doet sporten. Wanneer topsportevenementen in de directe nabijheid beleeft kunnen worden inspireert dit mensen, vooral jongeren, om zelf te gaan sporten. Door het organiseren van side-events, die vaak een vrijblijvend maar ‘gezellig’ karakter hebben wordt er bijgedragen aan de sociale cohesie in de samenleving. Doordat laagdrempelige side-events in alle wijken, dorpen en het centrum (vaak) gratis toegankelijk zijn kan iedereen mee doen. Daarnaast wordt door het gezellige en vrijblijvende karakter ook gestimuleerd dat ook niet-sporters, vooral kinderen, mee te doen. Deelnemers worden zo sportief uitgedaagd en komen in contact met anderen. Met een positieve ervaring van een topsport en/of side-event wordt bereikt dat inwoners gestimuleerd worden meer te gaan bewegen. Ook worden verschillende groepen mensen gevraagd om mee te werken als vrijwilliger. Op deze manier worden sociale contacten en positieve ervaringen opgedaan. |
---|
Prestatie
2.2.5 Urban sports & arts Apeldoorn heeft zich in 2024 in een voor de scene passende organisatievorm georganiseerd
De aanjager urban sports & arts ondersteunt als bruggenbouwer tussen de scene (inwoners) en de gemeente, het opgebouwde urban netwerk bij het opzetten van een passende organisatievorm. Vanuit de organisatievorm is de scene beter in staat een structureel activiteitenprogramma op te zetten en hun belangen te vertegenwoordigen in het gemeentelijk beleid en de openbare ruimte. |
---|
Doelstelling
2.3 Een aantrekkelijkere infrastructuur op het gebied van cultuur en erfgoed
We blijven bouwen aan onze infrastructuur op het gebied van cultuur & erfgoed en maken deze beter en aantrekkelijker. De basis moet op orde blijven, zodat de voorzieningen voor onze inwoners binnen bereik zijn en onze communicatie helder en duidelijk is. |
---|
Prestatie
2.3.1 Een nieuwe Cultuur- en Erfgoednota 2025+ die richting geeft aan de uitvoering van het beleid waarmee we de infrastructuur Cultuur & Erfgoed verder ontwikkelen.
In de eerste helft van 2024 leggen we de nota ter besluitvorming voor aan de gemeenteraad. Voorafgaand evalueren wij het huidig beleid en instrumentarium. |
---|
Prestatie
2.3.2 Eind 2024 zijn er met de grote gesubsidieerde organisaties nieuwe prestatieafspraken over hun rol in een veranderende samenleving.
We maken in 2024 nieuwe prestatieafspraken vanuit de kaders van de vast te stellen nieuwe cultuurnota. |
---|
Prestatie
2.3.3 Er zijn meer plekken in de stad/wijken/dorpen en in de openbare ruimte waar culturele activiteiten plaatsvinden.
In 2024 onderzoeken we hoe we effectiever gebruik kunnen maken van bestaande schoolgebouwen en andere (wijk-en dorps-)voorzieningen. Daarnaast zorgen we voor een aantrekkelijke programmering op buitenpodia, waaronder de Markthal. Het Maaiveldfestival wordt verder doorontwikkeld en we verzorgen exposities in het stadhuis. In de openbare ruimte komt er een aantal nieuwe kunstwerken bij. We vertellen ook in 2024 het Grote Verhaal van Apeldoorn en blijven actief regionaal samenwerken (Veluwe op één, Stedendriehoek). |
---|
Prestatie
2.3.4 Onze regelgeving op het gebied van archeologie en cultuurhistorie is geactualiseerd. Daarbij is landelijke regelgeving het uitgangspunt.
We zorgen binnen de nieuwe Omgevingswet dat het actuele erfgoedbeleid, zoals bv op het gebied van duurzaamheid, uitgevoerd wordt. Daarnaast verruimen we de mogelijkheden om monumentale en karakteristieke panden te verduurzamen. Ook maken we in 2024 onze dienstverlening nog meer inwonersgericht. We gaan uit van ja, mits in plaats van nee, tenzij. |
---|
Doelstelling
2.4 Stimuleren van meer cultuur- en erfgoedbeoefening en talentontwikkeling
We zorgen ervoor dat het cultuur- en erfgoedaanbod toegankelijk is en dat al onze inwoners kunnen meedenken en vooral meedoen! We inspireren onze inwoners zich te ontwikkelen en hun talenten te ontplooien, zowel beroepsmatig als als vrije tijdsbesteding. |
---|
Prestatie
2.4.1 Er is een grotere deelname aan cultuur doordat we meer gericht vanuit de inwoners werken.
In 2024 pakken we hiervoor diverse activiteiten op. We gaan de subsidieregelingen projecten en amateurkunst aanpassen. Daarnaast komen we met een aanpak voor de knelpunten in de huisvesting van amateurverenigingen en kunstenaars. We zetten ons in voor verbreding van deelname in alle subsidieafspraken. |
---|
Prestatie
2.4.2 We versterken de betrokkenheid van onze inwoners op het erfgoed en de beleving daarvan voor inwoner en recreant.
In 2024 passen we de subsidieregeling Erfgoedfonds aan. Samen met onze inwoners werken we verder aan het Grote verhaal van Apeldoorn. Daarbij neemt het aantal bezoekers aan de website toe, zijn er meer verhalen op het Grote Verhaal van Apeldoorn te lezen en worden er minstens 5 nevenactiviteiten georganiseerd. Binnen het programma Veluwe wordt gewerkt aan een verbetering van de content voor recreant en toerist met cultuur en erfgoed als uitgangspunt. |
---|