Subjectief welzijn
Rapportcijfer beleving eigen welzijn
Rapportcijfer beleving eigen welzijn
Toelichting
Rapportcijfer beleving eigen welzijn | |
Bron: | Bewonerspanel |
---|---|
Het rapportcijfer 2022-2025 betreft het streefcijfer. Het rapportcijfer rond de 8 geeft aan dat onze inwoners in het algemeen behoorlijk tevreden zijn over hun eigen welzijn. |
Oordeel burgers veiligheid buurt
Oordeel burgers veiligheid buurt
Toelichting
Oordeel burgers veiligheid buurt | |
Bron: | Veiligheidspanel Apeldoorn |
---|---|
De laatste meting van dit kengetal dateert uit 2021. In de doorontwikkeling van de MPB2025-2028 zullen wij voorstellen deze indicator te laten vervallen en aan te sluiten bij de informatievoorziening zoals die plaatsvindt rond het Integraal Veiligheidsprogramma. |
Cliënttevredenheid hulp CJG
Cliënttevredenheid hulp CJG
Toelichting
Cliënttevredenheid hulp CJG | |
Bron: | Ondernemingspanel |
---|---|
Uit het jaarverslag 2020 van het CJG blijkt dat opvoeders het CJG gemiddeld met een 7,5 beoordelen. Ouders geven de Jeugdgezondheidszorg een 8,6. De cliënttevredenheid voor de pedagogenteams wordt vanaf 2019 met een digitale vragenlijst uitgevraagd bij alle ouders die in het half jaar voorafgaand aan de meting contact hadden gehad met het CJG. Ouders geven het contact met het CJG in algemene zin een 7,1. Ouders die door de CJG-pedagogen zijn begeleid, geven het contact met de pedagoog gemiddeld een 7,2. De gezinnen die doorverwezen worden, geven het contact met de CJG-pedagoog gemiddeld een 7,5. |
Sociaal kapitaal
Rapportcijfer cultuurvoorzieningen
Rapportcijfer cultuurvoorzieningen
Toelichting
Rapportcijfer cultuurvoorzieningen | |
Bron: | Bewonerspanel |
---|---|
Het rapportcijfer over culturele voorzieningen is het laatst gemeten in 2022. |
Rapportcijfer sportvoorzieningen
Rapportcijfer sportvoorzieningen
Toelichting
Rapportcijfer sportvoorzieningen | |
Bron: | Bewonerspanel |
---|---|
De Apeldoornse inwoners zijn tevreden over sportvoorzieningen en waarderen de voorzieningen met een rapportcijfer dat boven de norm uit komt. t/m 2022 is werkelijk, rest is een streefcijfer. Let op! Voor sport en cultuur is de methode van uitvragen vanaf 2019 anders dan in andere jaren, de vraag wordt nu alleen gesteld aan GEBRUIKERS van sportvoorzieningen. Een eventuele verbetering of verslechtering van rapportcijfers ten opzichte van eerdere metingen kan daardoor verklaard worden. |
Onderwijs & opleiding
Schoolverzuim absoluut
Schoolverzuim absoluut
Aantal per 1.000 leerlingen
Toelichting
Schoolverzuim (absoluut) | |
Bron: | DUO |
---|---|
Het aantal leerplichtigen dat op enig moment in het jaar niet ingeschreven staat op een school en geen vrijstelling heeft. In schooljaar 2021/2022 is dit aantal in Apeldoorn verder opgelopen tot 4,2, gelijk aan het landelijk gemiddelde. De stijging van de aantallen is onder andere te wijten aan de wachtlijsten voor het nieuwkomers onderwijs. Omdat deze wachtlijsten grotendeels zijn opgelost is het de verwachting dat de aantallen over het schooljaar 2022/2023 zullen dalen. |
Schoolverzuim relatief
Schoolverzuim relatief
Aantal per 1.000 leerlingen
Toelichting
Schoolverzuim (relatief)
Bron: | DUO |
---|---|
Het aantal leerplichtigen dat ingeschreven staat op een school en in 4 opeenvolgende lesweken meer dan 16 uur zonder geldige reden niet op school was per 1000 leerlingen. Door de opening van de scholen na de Corona periode kwam er weer beter zicht op de leerlingen. In combinatie met demotivatie vanwege het online onderwijs zijn de aantallen het laatste jaar gestegen. |
Vroegtijdig schoolverlaters zonder start-kwalificatie (vsv-ers)
Vroegtijdig schoolverlaters zonder start-kwalificatie (vsv-ers)
% deelnemers aan het VO en MBO onderwijs
Toelichting
Vroegtijdig schoolverlaters zonder start-kwalificatie (vsv-ers)
Bron: | Ingrado |
---|---|
De afgelopen vijf jaar was er sprake van een licht stijgende trend van het aantal voortijdig schoolverlaters, zowel binnen Apeldoorn als het gemiddelde van alle Nederlandse gemeenten. In 2020/2021 is er sprake van een lichte daling. Ten gevolge van corona was er voor jongeren weinig werk, wat maakte dat zij er eerder voor kozen hun schoolloopbaan voort te zetten. In het schooljaar 2020-2021 is er vanuit leerplicht en RMC extra ingezet op jongeren die de school hebben verlaten met als doel hen terug te leiden naar het onderwijs, zodat zij alsnog een startkwalificatie behalen. Effecten daarvan lijken zichtbaar. De inzet zetten we ook in 2022 voort. Tijdens het opstellen van de MPB2024-2027 hebben de laatst beschikbare cijfers vroegtijdig schoolverlaters betrekking op 2021. |
Gezondheid
Rapportcijfer geleverde zorg
Rapportcijfer geleverde zorg
Toelichting
Rapportcijfer geleverde zorg | |
Bron: | Bewonerspanel |
---|---|
We stellen voor om deze indicator te laten vervallen en te vervangen voor een beter bij onze doelstellingen passende indicator. Niet de geleverde zorg staat centraal maar de wijze waarop onze inwoners zelfredzaam zijn en de ondersteuning die we daarbij kunnen bieden. |
Kostenontwikkeling jeugdhulp
Kostenontwikkeling jeugdhulp
Bedragen x € 1 miljoen
Toelichting
Kostenontwikkeling jeugdhulp | |
Bron: | Excel |
---|---|
We zien dat de kosten Jeugdhulp in Apeldoorn, overeenkomstig het landelijke beeld, een stijgende trend laat zien. Volgens landelijke rapporten, speelt daarbij niet zozeer een hoge instroom maar vooral een achterblijvende uitstroom een rol. Landelijk wordt deze problematiek herkend en een Hervormingsagenda Jeugdzorg uitgewerkt met daarop diverse maatregelen. Uiteraard volgen wij deze ontwikkeling en nemen daarin, daar waar mogelijk, actief deel. Betreft de totale verantwoorde kosten individuele voorzieningen Jeugd (taakveld 6.72 en 6.82 (zorg in natura en PGB) vanaf 2015 (decentralisatie jeugdhulp). |
Ontwikkeling wettelijke verwijzingen jeugdhulp
Ontwikkeling wettelijke verwijzingen jeugdhulp
vanuit het CJG ten opzichte van andere wettelijke verwijzers
Toelichting
Ontwikkeling wettelijke verwijzingen jeugdhulp | |
Bron: | GWS |
---|---|
Het aantal verwijzers naar jeugdhulp is divers. Het streven is dat de afstemming en samenwerking tussen de gemeentelijke toegang, ons CJG en de externe toegangen verder verbetert. Het streven is het aantal verwijzingen door het CJG toe te laten nemen en het volume bij andere verwijzers te laten dalen. Per eindejaar 2022 bedraag het aantal verwijzingen via het CJG 51,7%. Een toename van 4,2% ten opzichte van medio 2021. In de gemeentelijke cliënten administratie worden vanaf begin 2020 per indicatie de verwijzer gestructureerd vastgelegd. |
Jongeren met Jeugdhulp
Jongeren met Jeugdhulp
% van alle jongeren tot 18 jaar
Toelichting
Jongeren met Jeugdhulp | |
Bron: | CBS |
---|---|
De landelijke en Apeldoornse cijfers laten over de periode 2015-2019 een stijgende lijn zien. In 2020 is er sprake van een daling waarbij duidelijk is dat Corona hierop een effect heeft. In 2021 zien we een verdere stijging naar ruim 13%, iets boven het landelijk gemiddelde. De forse toename in 2021 in Apeldoorn en Nederland is met name gevolg van extra ondersteuning aan jongeren als gevolg van Corona maatregelen in 2020/2021. Voor 2022 zien we dat de stijging zich doorzet voor Apeldoorn, terwijl het op landelijk niveau stagneert. |
Cliënten met maatwerkarrangement WMO
Cliënten met maatwerkarrangement WMO
Aantal per 10.000 inwoners
Toelichting
Cliënten met maatwerkarrangement WMO | |
Bron: | GMSD |
---|---|
Apeldoorn heeft relatief meer inwoners met een maatwerk arrangement WMO dan gemiddeld in Nederland en andere grote gemeenten. Dit is mede te verklaren door de relatief hoge vergrijzing in onze gemeente. |
Kostenontwikkeling huishoudelijke hulp
Kostenontwikkeling huishoudelijke hulp
Bedragen x € 1 miljoen
Toelichting
Kostenontwikkeling huishoudelijke hulp | |
Bron: | Gemeente |
---|---|
Dit betreft de ontwikkeling van de budgetten en kosten voor WMO Huishoudelijke hulp (2015-2025), deze ontwikkeling is het gevolg van ontwikkelingen in tarieven en de vraag naar zorg. In 2019 hebben we een aanzienlijke toename van de kosten gezien als gevolg van de invoering van het abonnementstarief, wat resulteerde in het wegvallen van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage. In 2020 werd het effect van de COVID-19-pandemie duidelijk zichtbaar, en er was vrijwel geen groei te zien in de kosten. Desondanks steeg het aantal inwoners dat huishoudelijke hulp nodig had eind dat jaar nog steeds met meer dan 10%. In 2021 bleef het aantal cliënten groeien, en tegen het einde van dat jaar was het aantal inwoners dat huishoudelijke hulp nodig had met maar liefst 20% toegenomen. In 2022 werd een volumegroei van 8% waargenomen, en bovendien waren er aanzienlijke tariefstijgingen als gevolg van CAO-verhogingen bij zorgaanbieders. Op dit moment zien we een toename van mensen die zorg en aandacht nodig hebben, terwijl de capaciteit bij zorgaanbieders beperkt is. Dit heeft geleid tot het ontstaan van wachtlijsten. |
Kostenontwikkeling Wmo begeleiding
Kostenontwikkeling Wmo begeleiding
Bedragen x € 1 miljoen
Toelichting
Kostenontwikkeling Wmo begeleiding | |
Bron: | Gemeente |
---|---|
Wat betreft de ontwikkeling van de budgetten en kosten voor WMO-begeleiding (zowel zorg in natura als het persoonsgebonden budget) voor de periode 2015-2025, zien we dat deze ontwikkelingen het gevolg zijn van veranderingen in tarieven en de vraag naar zorg. Tot en met 2019 zijn de kosten gestegen, maar daarna heeft zich een daling ingezet. Deze daling wordt veroorzaakt door verschillende factoren, waaronder de implementatie van een aantal maatregelen en de impact van de COVID-19-pandemie. In vergelijking met 2021 vertoont 2022 echter een stijging in de kosten. Nu de situatie met betrekking tot COVID-19 verbetert, zien we dat er (weer meer) gebruik wordt gemaakt van de ondersteuning. Met name de groei in begeleiding in groepsverband wordt veroorzaakt door een toename van het aantal gebruikers in de leeftijdsgroep van 18-67 jaar (Apeldoorn Werkt Mee). Bovendien waren er aanzienlijke tariefstijgingen als gevolg van CAO-verhogingen bij zorgaanbieders. |
Kostenontwikkeling Wmo woonvoorzieningen
Kostenontwikkeling Wmo woonvoorzieningen
Bedragen x € 1 miljoen
Toelichting
Kostenontwikkeling Wmo woonvoorzieningen | |
Bron: | Gemeente |
---|---|
Wat betreft de ontwikkeling van de budgetten en kosten voor WMO-voorzieningen (waaronder woningaanpassingen, rolstoelen en scootmobielen) in de periode 2015-2025, worden deze ontwikkelingen beïnvloed door ontwikkelingen in tarieven en de vraag naar zorg. Vanaf 2019 hebben we een aanzienlijke toename van de kosten gezien, wat het gevolg is van de invoering van het abonnementstarief, waarbij er geen inkomensafhankelijke eigen bijdrage meer wordt gevraagd, en van een nieuwe aanbesteding voor hulpmiddelen. In 2020 hebben de kosten zich gestabiliseerd, gevolgd door een daling in 2021 en 2022. Deze daling kan worden toegeschreven aan factoren zoals een wetswijzigingen en een afname in kostbare woningaanpassingen. De vraag naar deze voorziening vertoont aanzienlijke schommelingen tussen de jaren, en vanwege de omvang ervan heeft dit directe invloed op de totale kosten. |