Doelen & prestaties

1. We werken aan een leefbare stad en omgeving, waarin de verschillende ruimtelijke functies evenwichtig en in samenhang op elkaar zijn afgestemd en worden ontwikkeld.

Doelstelling
1.1 Stadmaken op de Veluwe

Stadmaken op de Veluwe is veel meer dan woningen toevoegen. Onze ambitie is dat het BSK-gebied een levendig stadsmilieu wordt. Een stadsmilieu waar - naast wonen - ook ruimte is voor commerciële, culturele en maatschappelijke publieksfuncties. Denk aan werkfuncties, horeca, onderwijs, welzijn en cultuur. Stadmaken is waar we sturen op leefbaarheid en kwaliteit.

Prestatie
1.1.01 Onderzoeken uitvoeren ten behoeve van de ruimtelijke ontwikkelingen in de Binnenstad, Spoorzone en Kanaalzone;

Uitvoeren van onderzoeken zoals (niet limitatief): Onderzoek NRD (notitie reikwijdte en detailniveau), Milieuonderzoeken MER en/of m.e.r. beoordeling (milieu effect rapportage), Stikstofonderzoek, Onderzoek bedrijven- en milieuzonering, Bodemonderzoek, Archeologisch onderzoek.

Prestatie

1.1.02 Uitvoering geven aan de overkoepelende MER-strategie voor de Kanaalzone en de Spoorzone

Mitigerende maatregelen uitvoeren (maatregelen die de negatieve effecten van een project voorkomen of verminderen) zoals opgenomen in de MER-strategieën voor de Kanaalzone en de Spoorzone.

Prestatie

1.1.03 Samenwerken aan de mobiliteitshubs in de Kanaalzone en de Spoorzone

Vanuit de subdoelstelling ‘Bereikbare- en leefbare stad en Omgeving’ met de adviseurs mobiliteit samenwerken aan de Mobiliteitshubs in de Kanaalzone en de Spoorzone.

Prestatie

1.1.04 Uitvoering geven aan ‘onderzoek naar hoofdwegen en mobiliteit Apeldoorn 2040’ (voorheen Netwerkanalyse) in de Kanaalzone en de Spoorzone

Vanuit de subdoelstelling ‘Bereikbare- en leefbare stad en Omgeving’ uitvoering geven aan opgaven uit het ‘onderzoek naar hoofdwegen en mobiliteit Apeldoorn 2040’ (voorheen Netwerkanalyse) in de Kanaalzone en de Spoorzone.

Prestatie

1.1.05 In procedure brengen van het Omgevingsplan voor de Binnenstad

Betreft het in 2024 in procedure brengen van het omgevingsplan voor de Binnenstad.

Prestatie

1.1.06 Verbeteren van de verblijfskwaliteit van pleinen in de Binnenstad;

Onderzoeken uitvoeren naar de wijze waarop de verblijfskwaliteit van de pleinen in de binnenstad kan worden verbeterd om verblijf te stimuleren. Uit deze onderzoeken, per plein, verbetervoorstellen agenderen teneinde deze ook daadwerkelijk te realiseren.

Prestatie

1.1.07 Realiseren herinrichting Stationsplein Spoorzone

Onderzoek uitvoeren naar de wijze waarop verblijf en gebruik van het stationsplein kwalitatief kan worden verbeterd. Verbetervoorstellen agenderen teneinde deze kwaliteitsimpuls te realiseren.

Prestatie

1.1.08 Start uitvoering Masterplan Veldhuis met partners, beginnend met de Campusontwikkeling en het CvD

Start werkvoorbereiding en procedures voor de realisatie van projecten a.d.h.v. het Masterplan.

Prestatie

1.1.09 Start realisatie Kayersmolen Noord met transformatie HTS

Start realisatie transformatie voormalig HTS gebouw.

Prestatie

1.1.10 Realiseren ontwikkelplan- en verkoop Zwitsal-locatie Kanaalzone

Gewerkt wordt aan het ontwikkelplan met als doel: Q3-2023 ambtelijke afstemming en besluitvorming stuurgroep, Q4-2023 informeren college, consulterende PMA en besluitvorming college. De overdracht van Zwitsal is eind 2023 / begin 2024 voorzien.

Prestatie

1.1.11 Uitvoeren Design and Build aanbesteding zwembad Kanaalzone

In 2023 start de inschrijffase voor de aanbesteding, inclusief opstellen gunningsdocumenten, voor het ontwerpen en realiseren van het zwembad.

Prestatie

1.1.12 Afronden ontwikkelkader nieuwe uitleglocatie Zuidrand;

Het ontwikkelkader voor de nieuwe uitleglocatie ten zuiden van de A1 (Beekbergsebroek) circa eind 2023, dan wel begin 2024 afronden en laten vaststellen door de gemeenteraad.

Prestatie

1.1.13 Streven naar vaststelling stedenbouwkundig plan voor plangebied hostkavels Host City.

Het streven is om uiterlijk eind 2023 het stedenbouwkundig plan voor plangebied hostkavels Host City door de gemeenteraad te laten vaststellen.  

Doelstelling

1.2 Voldoende woningen voor iedereen in elke levensfase, die betaalbaar, beschikbaar, bereikbaar en duurzaam zijn in vitale wijken en dorpen.

Prestatie
1.2.1 Toevoegen woningen, gedifferentieerd naar gebied, type, prijs en segment conform het Volkshuisvestingskader 2023-2030 en de regionale Woondeal.

In de omgevingsvisie en de regionale woondeal is opgenomen hoeveel woningen Apeldoorn de komende jaren toevoegt. De toevoeging van woningen wordt bijgehouden. Minimaal 1x per jaar wordt gerapporteerd.

Prestatie

1.2.2 Faciliteren van projecten waarin rekening is gehouden met de woonbehoefte van verschillende (aandachts)groepen, waaronder ouderen en jongeren.

Zorgpartijen, corporaties en ontwikkelaars aan elkaar koppelen om te zorgen voor projecten waarin verschillende doelengroepen een woning kunnen vinden.

Prestatie

1.2.3 In 2024 is een keus gemaakt welk woningmarktinstrumentarium de gemeente Apeldoorn wil inzetten om sturing aan de woningmarkt te geven

We onderzoeken welk woningmarktinstrumentarium voor Apeldoorn geschikt is en voeren die in.

Prestatie

1.2.4 Doorstroom op de woningmarkt stimuleren

Via onder andere doorgaan van een verhuiscoach, inzetten op vernieuwing.

Prestatie

1.2.5 We nemen verantwoordelijkheid om arbeidsmigranten op een goede manier op te vangen in onze lokale gemeenschap

Dit doen we door het stellen van eisen aan voldoende en goede (tijdelijke) huisvesting maar ook het stimuleren van taal en participatie, het verbeteren van de positie van de arbeidsmigrant en de zorg voor uitvallers. Het streven is om aantrekkelijk te blijven voor deze groep werknemers met als doel een duurzame inzetbaarheid op de arbeidsmarkt.

Doelstelling

1.3 Bereikbare, leefbare stad en omgeving waarin de verschillende vervoerswijzen verkeersveilig, duurzaam, innovatief en slim zijn.

We dragen met onze werkzaamheden op het gebied van mobiliteit bij aan Gezondheid en Leefomgeving, als onderdeel van de Brede Welvaart uit het Coalitieakkoord 2022-2026.
De kwaliteit van de openbare ruimte en de verdere doorontwikkeling bij het ‘stad maken’ wordt voor een belangrijk deel bepaald door de aanwezige verkeersstructuren. Te voet, met de fiets, het openbaar vervoer en de auto moet iedereen zich veilig, (waar nodig) snel en betaalbaar kunnen verplaatsen. Er wordt flink geïnvesteerd op dit vlak, waarbij tevens zoveel mogelijk kansen worden benut om bij te dragen aan het realiseren van de overige beleidsdoelstellingen, zoals het versterken van de groenstructuren. Om de gevolgen voor de ruimte en het leefmilieu zo klein mogelijk te houden en de stad bereikbaar te houden, zetten we in op slimme, duurzame en innovatieve mobiliteitsoplossingen. De vastgestelde verkeersvisie 2016-2030 en de Omgevingsvisie zijn het onderliggende kader.

Prestatie
1.3.01 We faciliteren en stimuleren deelmobiliteit, hubs, vraagafhankelijk vervoer en andere stedelijke mobiliteitsoplossingen

Er worden overstappunten voor verschillende vormen van (deel)vervoer (mobiliteitshubs) gerealiseerd in de stedelijke ontwikkelingen en in de bestaande stad, waaronder een stedelijke hub bij het station maar ook meer kleinschalige in nieuwe gebiedsontwikkelingen, in de stadsrand en in bestaande wijken. Deelfietsen en deelscooters worden door verschillende aanbieders uitgerold. De gemeente stelt randvoorwaarden bij de uitrol van deze nieuwe vormen van vervoer. Beleid over deelmobiliteit wordt opgesteld. We zorgen ervoor dat onze mobiliteitsdata gedeeld kan worden, inclusief de borging in onze werkprocessen.

Prestatie

1.3.02 We verbeteren de doorstroming op de Ring en de verbindingen met de snelwegen

De verdubbeling van de Laan van Zevenhuizen tussen Saloméstraat en Deventerstraat wordt voorbereid en uitgevoerd, evenals de capaciteitsvergroting van Kanaal Noord tussen Anklaarseweg en Laan van Zevenhuizen. Daarnaast verbeteren we de verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming op de aansluiting Oost Veluweweg met de A50.

Prestatie

1.3.03 We verminderen het doorgaand verkeer in Zevenhuizen Zuidbroek

Vanwege stikstof zijn de procedures voor de uitvoering van maatregelen om het doorgaande verkeer in de wijk Zevenhuizen Zuidbroek te verminderen on hold gezet. In 2024 blijven we de ontwikkelingen rond stikstof volgen. Het voornemen om de maatregelen uit te voeren blijft onverminderd van kracht zoals ook in het Coalitieakkoord staat beschreven.

Prestatie

1.3.04 We werken samen met andere overheden en belangengroepen aan de verbetering van de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de corridor Eerbeek-Loenen

We werken samen met de provincie en gemeenten Brummen en Rheden aan de Koersnota Wegennet Eerbeek Loenen, onderdeel uit van het multiproject Eerbeek-Loenen 2030. Na en parallel aan besluitvorming over de Koersnota bereiden we de snelheidsverlagingen op de gemeentelijke wegen Kanaal Zuid en Hoofdweg in Loenen voor en voeren deze uit. Met de provincie werken we aan de voorbereiding en uitvoering van de snelheidsverlagingen op de N786 in Loenen en het deel tussen Loenen en A50.

Prestatie

1.3.05 We lobbyen voor landelijke en regionale bereikbaarheid van Apeldoorn (weg en spoor)

Omdat een goede bereikbaarheid een belangrijke randvoorwaarde is voor de ambities in Apeldoorn 2040 en de overige verstedelijkingsopgaven in de Regio Stedendriehoek, lobbyen we samen met regionale partijen voor goede weg- en spoorverbindingen: een verbetering van de bereikbaarheid van Apeldoorn over de weg (A1 en A50) en over het spoor (waaronder trein naar Berlijn, directe spoorverbinding Apeldoorn- Barneveld in combinatie met een station Apeldoorn West, versnelling Apeldoorn-Zutphen-Winterswijk). Hiertoe organiseren we samen met de Regio Stedendriehoek bijeenkomsten, maken we deel uit van landelijke, provinciale en regionale projectgroepen en initiëren we bestuurlijke en ambtelijke overleggen.

Prestatie

1.3.06 We werken aan een structurele parkeeroplossing voor Apeldoorn West

De tijdelijke parkeeroplossing op de velden van AGOVV kan niet worden omgezet in een definitieve oplossing. Andere scenario's voor parkeeroplossingen worden verkend. Tijdelijk wordt gebruik gemaakt van de oplossing waarbij op maximaal 25 dagen geparkeerd wordt op de J.C. Wilslaan.

Prestatie

1.3.07 We werken aan de herschikking en toegankelijkheid van het parkeren met diverse projecten uit de Parkeervisie en de Visie op Mobiliteit in het Stadspark van Apeldoorn

Gewerkt wordt aan diverse projecten uit de Parkeervisie (2019) en de Visie op Mobiliteit in het Stadspark van Apeldoorn (2021), zoals digitalisering van parkeerproducten en het ontsluiten van real-time parkeerdata, invoering scanauto (voor digitale handhaving), stimuleren gebruik van transferpunten/hubs, extra aanbod fietsenstallingen en innovaties in parkeergarages. Ook onderzoeken we mogelijkheden om in de binnenstad straat-parkeren te verplaatsen naar parkeergarages, waardoor extra groen en verblijfskwaliteit kan worden toegevoegd. Zoals in het Coalitieakkoord aangegeven, heroverwegen we de parkeernormen met als doel de ontwikkelgebieden Binnenstad, Spoorzone en Kanaalzone duurzaam te kunnen ontwikkelen en het gebruik van deelmobiliteit te stimuleren. Beleid over parkeren in de nieuwe ontwikkelgebieden wordt opgesteld.

Prestatie

1.3.08 We verbeteren de voorzieningen voor de fiets: verkeersveilige (regionale) fietsroutes en stallingsvoorzieningen

We bereiden de aanleg van het tweede deel van de fietsroute langs de Elsbosweg (A50-Klarenbeek) voor en voeren dit uit evenals de opwaardering van het fietspad tussen Apeldoorn en Vaassen over de voormalige spoorlijn. Op de Sprengenweg tussen Badhuisweg en Koning Lodewijklaan realiseren we voor fietsers een veilige voorziening. We realiseren een nieuwe bewaakte fietsenstalling in de Nieuwstraat. Ter ondersteuning van het fietsparkeerverbod in het voetgangersgebied, zetten we extra in op de ordening (fietsparkeervakken), communicatie, handhaving.

Prestatie

1.3.09 We verbeteren de verkeersveiligheid door fysieke maatregelen en door gedragsbeïnvloeding

We verbeteren de verkeersveiligheid door de aanpak van onveilige verkeerssituaties, waar we  aansluiting zoeken bij het gemeentelijke onderhoudsprogramma. Ook zullen maatregelenpakketten om de verkeersveiligheid te verbeteren worden opgesteld op basis van het Verkeersveiligheidsplan. Tevens verbeteren we de verkeersveiligheid door extra inzet op gedragsbeïnvloeding en verkeerseducatie onder andere voor kinderen.

Prestatie

1.3.10 We verkennen manieren waarop de binnenstad goed bereikbaar blijft waarbij de ambities van het Stadspark worden gerealiseerd

Om het Griftpark in de Hofstraat / Kanaalstraat te kunnen realiseren, worden buslijnen verplaatst naar de Kalverstraat. We dragen bij aan een integraal plan om de binnenstad autoluw te maken wat nodig is om de ambities van de binnenstad als Stadspark te realiseren waarbij bewoners en bezoekers hun bestemmingen kunnen bereiken en de leefbaarheid wordt vergroot. Speciale aandacht gaat uit naar de positie van voetgangers en fietsers.

Prestatie

1.3.11 We stimuleren en faciliteren de transitie naar schone mobiliteit door laadinfrastructuur, zero emissie stadslogistiek en tankpunten voor schone brandstoffen

We participeren in de provinciale concessie voor de uitrol en plaatsing van laadinfrastructuur die in de openbare ruimte wordt gerealiseerd. Daarnaast ontwikkelen we een plan om met marktpartijen op strategische locaties in de stad auto’s te kunnen laden, mogelijk zijn deze locaties in combinatie met lokale opwek van energie te ontwikkelen tot ‘energy-hubs’. We stellen beleid op voor laadinfrastructuur. Daarnaast bestaat de wens om samen met marktpartijen te komen tot meer aanbod van duurzame brandstoffen (waaronder bv waterstof), snellaadfaciliteiten en truckersvoorzieningen. We spelen hierbij een faciliterende rol. We werken verder aan de doelstelling om de stadslogistiek Zero-Emissie te krijgen onder andere door vanaf 2025 een Zero-Emissie zone in de binnenstad in te stellen.

Prestatie

1.3.12 We lobbyen samen met andere partijen tegen laagvliegroutes over de Veluwe die voortkomen uit de Luchtvaartherziening

We zetten samen met de provincie Gelderland en buurgemeenten in op een zodanige invulling van de luchtruimherziening dat overlast van burgervliegverkeer door laagvliegroutes, van en naar Lelystad Airport en Schiphol Airport wordt voorkomen. Een nieuw kabinet zal de uiteindelijke keuze over opening Lelystad Airport en de inzet van laagvliegroutes moeten maken.

Doelstelling

1.4 De gemeente draagt via haar publiekrechtelijke rol bij aan de ruimtelijke ontwikkeling van Apeldoorn

Prestatie
1.4.1 Vergunningaanvragen worden binnen de wettelijke termijn behandeld.

Prestatie

1.4.2 Beoordelen van initiatieven en plannen zodanig dat het proces en de termijnen helder zijn voor de initiatiefnemer. En dat binnen de afgesproken termijn het initiatief of plan beoordeeld is.

Prestatie

1.4.3 Beoordeling van plannen en initiatieven per 1 januari 2024 conform de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging.

Prestatie

1.4.4 Preventie, toezicht en handhaving per 1 januari 2024 conform de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging

Deze pagina is gebouwd op 12/15/2023 14:07:26 met de export van 12/15/2023 13:50:46