Doelen & prestaties

1. Meer inwoners, en mensen die in Apeldoorn verblijven, zijn betrokken, doen mee, doen ertoe en voelen zich veilig en gelukkig.

Doelstelling
1.1 Apeldoorn is een veilige gemeente (en dat willen we zo houden)

Ons doel is het behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid van de Apeldoornse inwoners, bedrijven en instellingen. In het Integraal Veiligheidsplan benoemden we diverse thema's waarop we, samen met onze partners, inzet plegen. Deze thema's zijn herkenbaar in de onderstaande prestaties.

Prestatie
1.1.1 Het rapportcijfer 'veiligheid in de buurt' is gelijk of hoger dan 7,6 (in 2022:7,5), het percentage inwoners dat zich veilig voelt (60% in 2022) is gelijk of gestegen, het aantal incidenten (23.555 in 2022) en misdrijven is gelijk of afgenomen.

In 2024 geven de politiecijfers, het burgerpanel en de veiligheidsmonitor zicht op het veiligheidsgevoel van inwoners van Apeldoorn en de daadwerkelijke incidenten. In 2024 ontwikkelt het gemeentelijk informatieknooppunt zich zodanig verder dat veiligheidsvraagstukken op basis van actuele adequate, efficiënte en effectieve wijze kunnen worden aangepakt.

Prestatie

1.1.2 Ten aanzien van het IVP thema gedigitaliseerde criminaliteit wordt niet meer dan 6% slachtofferschap ervaren en het aantal geregistreerde misdrijven gedigitaliseerde criminaliteit blijft gelijk of verminderd

In 2024 wordt ingezet op het vergroten van de bewustwording door diverse projecten en bijeenkomsten te organiseren. Daar waar criminaliteit toch plaatsvindt, blijft opsporing en vervolging van toepassing.

Prestatie

1.1.3 Ten aanzien van IVP-thema sociale kwaliteit ervaart niet meer dan 9% van de inwoners sociale overlast en de aantal incidenten sociale kwaliteit in 2024 is verminderd ten opzichte van 2023

In 2024 neemt de preventieve en repressieve weerbaarheid toe door de voortzetting en doorontwikkeling van de integrale aanpak van woonoverlast, overlast van personen met verward gedrag, overlast door zwervers en overlast door drank/ drugsverslaafden

Prestatie

1.1.4 Ten aanzien van het IVP-thema ondermijning en georganiseerde criminaliteit zetten we in op het signaleren en het integraal voorkomen, verstoren en verminderen van georganiseerde/ ondermijnende criminaliteit.

In 2024 wordt door middel van de 1- overheidsaanpak het barrière model in de breedte van de aanpak integraal ingezet en verder uitgerold om ondermijning tegen te gaan en strafbare feiten te voorkomen.  Bewustwordingsacties, inzet op de aanpak van mensenhandel, drugshandel en zorgfraude dragen bij aan de verdere implementatie van preventieve en repressieve weerbaarheid.

Prestatie

1.1.5 Ten aanzien van het IVP-thema jeugdcriminaliteit en individuele probleemjongeren verminderd het strafbaar gedrag van jongeren in 2024 tov 2023.

In 2024 voorkomt een gerichte aanpak voor Apeldoornse risicojongeren dat overlast overgaat in strafbaar gedrag. Preventieve acties, voorlichting en de inzet van coördinatoren jeugdcriminaliteitspreventie evenals het opsporen en vervolgen en toepassen van (bestuursrechtelijke) maatregelen dragen hier aan bij.

Prestatie

1.1.6 De in- en externe bewustwording ten aanzien van ondermijning en georganiseerde criminaliteit wordt vergroot.

In 2024 vindt implementatie van 80% van het plan van aanpak van interne en externe bewustwording plaats. De interne bewustwording is met name gericht op ondermijnende criminaliteit waaronder zorgfraude, mensenhandel en drugs. De externe bewustwording is met name gericht op ondernemers, jongeren en ouderen. Uitvoering wordt gegeven aan het IVP 2023-2026 en het Programma Integrale Veiligheid 2023-2026.

Prestatie

1.1.7 We gaan informatie gestuurd werken door het verder doorontwikkelingen van het gemeentelijk informatieknooppunt (GIK) (nieuw)

We gaan informatie gestuurd werken door het verder doorontwikkelingen van het gemeentelijk informatieknooppunt (GIK) waardoor we zowel op strategisch, tactisch als uitvoerend niveau op gerichte wijze data verzamelen, registreren en analyseren en de daaruit resulterende informatie en kennis in verschillende processen kunnen toepassen om (nog) effectiever zicht te krijgen op de veiligheidsvraagstukken en de (bij voorkeur proactieve) aanpak die daarbij nodig is.   
In 2024 zorgen we dat onze informatiepositie wordt verbeterd door o.a. de aanschaf van een aantal tools. Door gebruik te maken van de daaruit komende (actuele) informatie krijgen we meer zicht op de huidige situatie maar ook op trends en ontwikkelingen. Hierdoor kunnen we enerzijds real time bijsturen maar ook meer strategisch kijken wat er naar de toekomst nodig is. Uitvoering wordt gegeven aan het IVP 2023-2026 en het Programma integrale Veiligheid 2023-2026

Prestatie

1.1.8 Meer inzicht op zowel de preventieve als repressieve kant van zorgfraude

In 2024 vindt implementatie van 80% van het plan van aanpak zorgfraude plaats. Het plan van aanpak is met name gericht om zowel preventief als repressief te kunnen optreden tegen vormen van zorgfraude. Onderdeel daarvan is het organiseren van bewustwordingssessies en scherp kijken hoe we mogelijke fraudeurs buiten de deur kunnen houden. Bij een constatering van zorgfraude wordt procesmatig uitgewerkt hoe de aanpak moet plaatsvinden en met wie. Uitvoering wordt gegeven aan het IVP 2023-2026 en het Programma Integrale Veiligheid 2023-2026.

Prestatie

1.1.9 Zorg en veiligheid verbeteren de samenwerking op complexe maatschappelijke problemen en dat doen zij op een doelmatige en doeltreffende manier.

Het college heeft opdracht gegeven aan een extern bureau om een onderzoek uit te voeren naar een doelmatige en doeltreffende manier van samenwerking. In 2024 worden de aanbevelingen uit dit onderzoek voor 80% uitgevoerd.

Doelstelling

1.2 Voorkomen, beperken en bestrijden van incidenten, rampen en crises

Wij nemen deel aan de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland (VNOG). De VNOG voert voor ons een aantal taken uit op het gebied van brandweer en rampenbestrijding.  De VNOG behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening met behoud van de lokale verankering, conform de Wet Veiligheidsregio's. Daarmee draagt de VNOG bij aan het behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid van de Apeldoornse inwoners, bedrijven en instellingen op het gebied van fysieke veiligheid.

Prestatie
1.2.1 Op basis van een sterke informatie positie van de veiligheidsregio Noord en Oost Gelderland worden in 2024 meer mensen geleerd gevaar te voorkomen en wordt hulp verleend wanneer mensen dat nodig hebben bij een brand, ongeval of crisis

In 2024 vindt de uitvoering plaats van de ontwerp programmabegroting 2024. En acties worden uitgevoerd en voortgezet.

Prestatie

1.2.2 We bereiden ons preventief voor op natuurbrandbestrijding in verband met de te verwachte toename van onbeheersbare natuurbranden.

In 2024 zal een plan van aanpak worden opgesteld over de te nemen maatregelen. De te nemen maatregelen worden vanaf 2024 e. v. geïmplementeerd.

Doelstelling

1.3 Meer inwoners ontvangen toegankelijke, passende en samenhangende hulp dichtbij, die aansluit bij de eigen leefomgeving.

De kracht van de ondersteuning dichtbij is om mensen die het (tijdelijk) niet op eigen kracht redden, te ondersteunen bij het ‘normale leven’, het op orde houden of het herstel daarvan. Op deze wijze
wordt de inzet van geïndiceerde maatwerkvoorzieningen beperkt, vertraagd of voorkomen.

Prestatie
1.3.1 In elk stadsdeel is een wijkteam Samen055 actief dat werkt volgens een vastgestelde integrale en ontschotte werkwijze waarbij de leefwereld van de inwoner centraal staat en waarvan de financiering en samenwerking geborgd is.

We implementatie het vervolgprojectplan IDEAAL en borgen de werkwijze. Ook ontwikkelen in 2024 uitgangspunten voor subsidieafspraken voor inwonersondersteuning per 2026 (wijkteam, jongerenwerk, welzijnswerk).

Prestatie

1.3.2 Het aantal inwoners dat begeleiding zonder indicatie ontvangt van het wijkteam Samen055 is hoger dan in 2023.

Per 2025 zijn in alle stadsdelen wijkteams actief. Professionals van de wijkteams  voeren gesprekken met inwoners, doen wat nodig is, stellen zo nodig indicaties en voeren regie. Door direct kortdurende ondersteuning te bieden kunnen meer inwoners weer zelfstandig verder. De acties van professionals zijn gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en de samenredzaamheid. Denk dan aan sociale activering (waar mogelijk) en lichamelijke bewegen (blijven/ weer meedoen). Is een maatwerkvoorziening toch nodig dan kunnen de wijkteamprofessionals de hulp van aanbieders doelgerichter inzetten, omdat ze meer informatie hebben over de betreffende inwoner.

Prestatie

1.3.3 Minimaal 200 jeugdigen en hun gezinnen ontvangen door de inzet van regie in het wijkteam samenhangende en doelmatige ondersteuning in 2024

We voeren regie binnen het wijkteam Samen055 voor het aandachtsgebied jeugdzorg en veiligheid. We stellen een werkwijze op, op welke manier we regie voeren binnen het wijkteam.

Prestatie

1.3.4 Door 20 kinderen, die gebruik maken van het aangepast vervoer, in 2024 te leren zelfstandig te reizen is de inzet van aangepast vervoer bij hen niet meer nodig.

We gaan binnen het Leerlingenvervoer en Jeugdwetvervoer inzetten op het zelfstandig leren reizen van leerlingen door het inzetten van e-bikes, de reiskoffer en vervoerontwikkelingsplannen. Hiermee willen we de zelfstandigheid van kinderen vergroten door ze in plaats van met een taxi naar school of zorginstelling te brengen, zelf te laten fietsen of van het OV leren gebruik te maken. Effect hiervan is dat kinderen zich vrijer voelen en op de langere termijn zijn deze kinderen beter in staat om zich zelfstandig te vervoeren.

Prestatie

1.3.5 Door voorlichting en ondersteuning van minimaal 200 ouders die uit elkaar willen gaan, is bijgedragen aan het voorkomen van complexe scheidingen

Complexe (echt)scheidingen hebben een grote impact op kinderen. Daarnaast hebben complexe scheidingen ook een impact op de jeugdzorg. Uit onderzoek blijkt dat kinderen met gescheiden ouders in elke vorm van jeugdzorg oververtegenwoordigd zijn. Er zijn al diverse vormen van zorg en ondersteuning bij (echt)scheidingen, maar door de impact van complexe scheidingen is er behoefte aan meer. We investeren daarom in het preventieve aanbod bij scheidingen. Hiermee willen we ouders ondersteunen bij het goed uit elkaar gaan, waarmee we complexe scheidingen voorkomen en de druk hiervan op de jeugdzorg verlichten. Concreet versterken we de Relatiedesk, bieden we een online ondersteuningsaanbod voor ouders, bieden we ondersteuning voor kinderen en starten we een pilot Relatietherapie

Doelstelling

1.4 Meer inwoners kijken naar elkaar om en voelen zich thuis in de wijk.

Apeldoorn kent een groot en divers sociaal aanbod. Mogelijkheden voor inwoners om elkaar te ontmoeten, helpen of van elkaar te leren. Maar ook voorzieningen van de gemeente en samenwerkingspartners bedoeld om de maatschappij te ondersteunen en versterken. Op bijna elke hulpvraag of sociale behoefte is wel een antwoord te vinden. De uitdaging is om vraag en mogelijkheid aan elkaar te kunnen verbinden. Hiervoor is overzicht mogelijk. Apeldoorn groeit, hierdoor kunnen we er niet altijd meer van uitgaan dat de informele netwerken van de inwoner voldoende zijn om we weg in het sociale aanbod te vinden. Ook nieuwe inwoners of inwoners met een kleiner sociaal netwerk moeten het sociale aanbod kunnen vinden.

Prestatie
1.4.1 In 2024 wordt een Digitale Sociale Kaart beschikbaar gesteld waarmee het aanbod aan voorzieningen, hulp en initiatieven in de gemeente inzichtelijk wordt gemaakt voor zowel inwoners als professionals.

Door digitaal het sociale aanbod overzichtelijk te maken, wordt het voor inwoners gemakkelijker om te vinden wat ze zoeken. Ook helpt dit ondersteunende professionals in de wijk om de inwoner beter te helpen. Vaak is er een informele oplossing voor problemen. Samen eten met buren, via een werkgroep van de kern of in een basisontmoetingsplek kan bijvoorbeeld een betere optie zijn dan een maaltijdvoorziening. Ook helpt dit de professionals die inwoners ondersteunen om sneller en beter informele oplossingen te zoeken die goed bij een inwoner passen. We gaan uit van een digitaal inclusieve werkwijze zodat ook slechtzienden of inwoners met een taalachterstand van de Digitale Sociale Kaart gebruik kunnen maken.

Prestatie

1.4.2 Meer inwoners bieden in 2024 meer en langere informele zorg aan elkaar doordat de formele zorg hierop beter aansluit

We zien het aantal mantelzorgers in de samenleving toenemen. In combinatie met een formele zorg die tegen haar grenzen aanloopt. Dit maakt dat informele zorg (mantelzorg) in toenemende mate een belangrijke rol gaat spelen in het zorglandschap. Een mantelzorger kan echter niet de formele zorg overnemen. Goede samenwerking tussen de formele en informele zorg is vereist.

Prestatie

1.4.3 Meer jongeren krijgen door het jongerenwerk ondersteuning en kansen om hun talenten te ontwikkelen in hun wijk.

Vanaf 2023 hebben we het jongerenwerk in de wijken uitgebreid. Samen met de partners geven we het jongerenwerk in de wijken verder vorm en zoeken we naar kansen om meer jongeren te ondersteunen. We zoeken aansluiting met andere ontwikkelingen in de wijk, zoals het wijkteam.

Prestatie

1.4.4 Vergroot welzijn van onze inwoners door het borgen van de extra inzet op welzijn zoals eerder toegekend voor de jaren 2022 t/m 2025

We versterken het welzijn in wijken en buurten door extra in te zetten op leefbaarheid, opbouwwerk, buurtregisseurs. De extra MPB middelen Welzijn worden nu nog via incidentele subsidie ingezet. Bij het aflopen van de huidige subsidieregeling voor Inwonersondersteuning per 2026 bepalen we op welke wijze we de extra middelen structureel gaan inzetten. De uitgangspunten voor de nieuwe subsidieregeling bepalen we in 2024.

Doelstelling

1.5 Meer inwoners zijn betrokken bij hun straat, buurt, dorp of stad

Inwonerbetrokkenheid is een belangrijke factor voor een leefbare stad. Betrokkenheid leidt tot inzet: kennis en ervaringen delen, meepraten en meedoen of zelf initiatieven nemen. Inwoners voelen zich vaak het meest betrokken bij hun directe leefomgeving: hun eigen straat, buurt of wijk. Dat stimuleren en ondersteunen we door het gebiedsgericht werken met Gebiedsmanagers en Initiatievenmakelaars, met de Vitaliteitsaanpak per gebied en met subsidieregelingen voor initiatieven.

Prestatie
1.5.1 In 2024 zijn er vitale(re) buurten, wijken en dorpen

Samen met de inwoners maken we in 2024 Vitaliteitsagenda’s voor vier buurten, wijken en dorpen. Daarvoor spreken we minimaal 10% van de huishoudens. Daarnaast voeren we (delen van) de vóór 2024 vastgestelde Vitaliteitsagenda’s uit zodat die buurten, wijken en dorpen vitaler worden. Met de investeringen vanuit Spelen & Bewegen in de openbare ruimte zorgen we ervoor dat de speel- en beweegvoorzieningen beter aansluiten bij de behoefte in onze buurten, wijken en dorpen. We hebben de doelgroep daarbij uitgebreid naar 0 tot 100-jarigen. Streven is om 4 tot 5 plaatsen per jaar in de openbare ruimte daarvoor extra geschikt te maken.

Prestatie

1.5.2 Meer initiatieven vanuit een steeds bredere groep inwoners

We willen graag dat elke inwoner zijn idee kan omzetten in een maatschappelijk initiatief. Daarom hebben we subsidieregelingen en Initiatievenmakelaars om de inwoners te begeleiden. Met de campagne ‘Een goed idee? Doe er iets mee!’ gaan we actief op pad om onze inwoners te informeren en stimuleren. We willen dat het aantal initiatieven met 10% groeit en meer evenredig over de gemeente is verdeeld.

Prestatie

1.5.3 De samenwerking met onze inwoners is vergroot.

Uitgangspunt is dat we met onze inwoners samenwerken bij alles wat zich voordoet en zich daarvoor leent: grote en kleine opgaves, vraagstukken, visies etc. Waar nodig of helpend bedenken en delen we voortaan vooraf de participatieprocedure: hoe kunt u participeren, welke invloed heeft u, wie neemt het besluit? Bij kritische projecten of programma’s leggen we de procedure vast in een participatiebesluit. Op basis van actuele ontwikkelingen en eventuele nieuwe wet- en regelgeving vanuit het Rijk houden we ons participatiekader actueel.

Prestatie

1.5.4 ABCD - pilot in de Horsten voortgezet

In 2024 zetten we de ABCD-pilot in De Horsten samen met onze partners voort en doen zo ervaring op met het versterken van sociale buurtnetwerken om de betrokkenheid te vergroten.

Doelstelling

1.6 Alle inwoners van de gemeente Apeldoorn worden in gelijke mate behandeld en kunnen gelijkwaardig meedoen in een inclusieve en toegankelijke omgeving

Iedereen doet ertoe en kan mee doen. Samen met onze partners werken we structureel samen aan het creëren van fysieke, digitale en sociale toegankelijkheid en daarmee aan een inclusieve en toegankelijke omgeving waarin iedereen elkaar gelijkwaardig behandeld en geen belemmering ondervindt om gelijkwaardig mee te doen. Hiervoor realiseren we in 2024 diverse acties.

Prestatie
1.6.1 Het activiteitenoverzicht inclusie is verder uitgevoerd

In 2024 geven we verder uitvoering aan de genoemde activiteiten in het activiteitenoverzicht Inclusie zoals dat medio 2023 vastgesteld is.

Prestatie

1.6.2 Verbeterde toegankelijkheid van openbare gebouwen en het openbaar gebied

In het najaar van 2022 startten wij met het beoordelen van het Huis van de Stad op haar toegankelijkheid. In 2023 gingen we hierover in gesprek met ons netwerk. In 2024 trekken we deze aanpak door naar alle gemeentelijke openbare gebouwen.

We geven verder uitvoering aan het Plan van Aanpak Toiletten om te kunnen voldoen aan de ambitie om in winkelcentra en drukke voetgangersgebieden binnen 500 meter loopafstand een openbaar toilet beschikbaar te hebben.

In 2024 gaan we samen met inwoners en ons netwerk, in minimaal één buurt in Apeldoorn, knelpunten in de openbare ruimte lokaliseren en zo mogelijk oplossen.

Doelstelling

1.7 We voelen ons samen sterker, inclusie van, voor en door Apeldoorners.

Onze aanpak kenmerkt zich in van, voor en door Apeldoorners. We bouwen het inclusienetwerk daarvoor verder uit. Wij gaan samen met partners uit zorg en onderwijs, ondernemers, instellingen en verenigingen aan de slag met het verder brengen van inclusie en toegankelijkheid in Apeldoorn.

Prestatie
1.7.1 Door onze ondersteuning en aanjagende rol is de ontmoeting van verschillende culturele activiteiten uitgebreid en het cultuursensitief werken gestimuleerd

We bereiken goede resultaten met cultuursensitief werken. We breiden de cultuursensitieve steun aan - en de training van professionals verder uit.

Prestatie

1.7.2 Diverse activiteiten zijn georganiseerd voor verschillende doelgroepen

We werken in 2024 met partners toe naar een groot netwerkevenement voor ambitieuze vrouwen in Apeldoorn bij Paleis Het Loo waar vrouwen elkaar ontmoeten en kennis uitwisselen om vrouwelijk ondernemerschap te versterken.

Deze pagina is gebouwd op 12/15/2023 14:07:26 met de export van 12/15/2023 13:50:46