Verduurzaming gemeentelijk vastgoed 1.0
Tot en met 2017 heeft besluitvorming en kredietverlening plaatsgevonden over het project verduurzaming gemeentelijk vastgoed. Door de Raad is een krediet van totaal € 9,5 mio beschikbaar gesteld, waarover jaarlijks wordt gerapporteerd in het MPV (Meerjarenperspectief Vastgoedexploitaties).
Ons doel was het realiseren van 50% energiebesparing ten opzichte van 2015 van ons strategische vastgoed (75 gebouwen). We hebben daarbij gekozen om ons te focussen op maatregelen die zichzelf in maximaal 20 jaar terug verdienen. In 2022 is al een energiebesparing van 40% behaald ten opzichte van 2015. Dit hebben we bereikt met het aanpakken van laaghangend fruit, zoals LED verlichting. Maar ook met meer omvangrijke maatregelen zoals warmtepompen en isolatie.
We werken in 2023 toe naar een afronding van deze opgave. In 2024 zullen wij een eindmonitor uitbrengen tot en met 2023 waarin het totaal aan uitgevoerde maatregelen en de daarbij behorende eindresultaten gepresenteerd zullen worden.
Verduurzaming gemeentelijk vastgoed 2.0
In de afgelopen periode is de scope van verduurzaming verbreed. Naast energiebesparing zijn meer thema’s gekoppeld aan het verduurzamen van vastgoed, zoals biodiversiteit, circulair en gezonde gebouwen (o.a. ventilatie). De komende jaren willen wij de verduurzaming van de gebouwen in deze bredere zin vormgeven waarbij het principe van de terugverdientijd binnen de financiële afschrijvingstermijn deels wordt losgelaten. Een duurzame investering is namelijk niet altijd terug te verdienen binnen de financiële afschrijvingstermijn en brengt ook andere (maatschappelijke) waarden met zich mee die zich minder makkelijk of indirect in geld laten uitdrukken zoals bijvoorbeeld een grotere biodiversiteit, het voorkomen van (gezondheids- of materiele) schade en het goede voorbeeld geven. In gesprekken met inwoners en ondernemers worden wij hier ook op aangesproken. In de opgave 2.0 zijn ca. 150 gebouwen opgenomen. Dit zijn alle gebouwen in eigendom van de gemeente, met uitzondering van de portefeuilles ‘Jeugd & Onderwijs’ en ‘Verkoop’ en gebouwen of objecten zonder energieverbruik. Onverwarmde gebouwen op een gelijk adres en met gezamenlijke nutsvoorziening zijn samengevoegd. De scope is dus breder dan enkel het strategische vastgoed.
In de verduurzamingsopgave 2.0 zullen de meer omvangrijke verduurzamingsmaatregelen centraal staan, zoals het isoleren van de thermische schil en het verduurzamen van de installaties voor verwarming, ventilatie en eventueel koeling. Tevens zal
Met de start van de verduurzaming 2.0 zal het energieverbruik van 2022 als nieuw ijkpunt worden gehanteerd.
De opgestelde visie Verduurzaming gemeentelijk vastgoed 2.0 is op 25 mei 2023 behandeld tijdens een PMA. Deze wordt met de bijbehorende routekaart in het najaar van 2023 ter besluitvorming aangeboden aan de gemeenteraad.
Brandweerposten (programma Samenleving taakveld 1.1 Brandweer)
De brandweerkazernes in de dorpen (met uitzondering van de Uttilochweg en Van Schaffelaarweg) lopen tegen een levensduur van veertig jaar aan en daarmee renovatie. Voor een vijftal brandweerposten in de dorpen loopt een onderzoek naar vervangende nieuwbouw. Voor deze locaties is eind 2020 een projectplan vastgesteld voor de sloop en nieuwbouw van deze 4 posten in 2024/ 2025 en een vijfde post in 2029. Dit met als doel om de haalbaarheid en de effecten voor de investeringskosten en beheer- en exploitatiekosten in kaart te brengen en de bestuurlijke besluitvorming op te starten. De VNOG heeft een blauwdruk ontwikkeld voor brandweerposten die voldoen aan de laatste wet- en regelgeving. Met een renovatie wordt deze opgave niet opgelost, daarvoor is het vereiste gebruiksoppervlak van de remise en nevenruimtes (o.b.v. de huidige eisen, conform de blauwdruk VNOG) van de bestaande posten te klein. Slechts op 1 locatie is de blauwdruk goed in te passen op de huidige locatie. Er wordt locatieonderzoek opgestart naar alternatieve locaties. De uitkomst van dit locatieonderzoek bepaalt voor een groot deel het (bestuurlijke) vervolg. In afwachting van de uitkomsten naar het onderzoek van de centrale brandweerpost en de uitkomsten naar vervangende nieuwbouw wordt niet noodzakelijk onderhoud uitgesteld.
Parkeergarage Haven Centrum (programma Leefomgeving taakveld 2.2 Parkeergarages)
In relatie tot de ontwikkeling van het projectgebied Haven Centrum wordt in 2024 de entree van parkeergarage Haven Centrum verplaatst. Momenteel wordt een plan voor verduurzaming en vergroening van de gevel uitgewerkt.
Landgoed Woudhuis en bossen (programma Leefomgeving taakveld 5.7 Openbaar groen)
Op 18 januari 2022 heeft de raad ingestemd met de gewijzigde invulling en een aanvulling van het budget voor de restauratie van Het Woldhuis 13 als gevolg van stijgende bouwkosten en wijzingen binnen het project. De daadwerkelijke restauratie is inmiddels gestart en de nieuwe bestemming Gemengd is inmiddels onherroepelijk. Als gevolg van onvoorziene omstandigheden (onderdelen die veel slechter bleken dan vooraf bedacht) en de verder toegenomen prijsstijgingen is er sprake van een extra tekort can 0,5 mln. Oplevering is voorzien in het 2 e kwartaal van 2024.
Voor de overige twee woningen, Het Woldhuis 9 en Het Woldhuis 21, zal nog een visie moeten worden ontwikkeld. Deze twee objecten liggen in het Hart van landgoed Woudhuizen. Het ligt daarom voor de hand om hier functies aan te geven die bijdragen aan de ontwikkeling van het totale landgoed naar Levendig Stadslandgoed. Het Woldhuis 9, de boswachterswoning, heeft de gemeentelijk monumentale status. Het Woldhuis 21 heeft geen bijzondere aanmerking. Beide objecten verkeren in een zeer gedateerde staat.
Samen055 (programma Samenleving taakveld 6.1 Samenkracht e.d.)
De gemeente Apeldoorn heeft in de vier stadsdelen nieuwe locaties voor Samen055 gerealiseerd. De laatste locatie is in maart 2023 gerealiseerd in het stadsdeel Centrum-West (Julianakwartier). Vanuit de locaties werken de professionals van Netwerk Welzijn, Activering en Inkomen, Wmo en CJG samen voor de ondersteuning van de inwoners. In de stadsdelen zijn ook Basisontmoetingsplekken. Deze ontmoetingsplekken zijn beschikbaar voor activiteiten van en voor inwoners. De andere locaties betreffen De Stolp, dok Zuid en de Zilverschoon.
Omnisport (programma Samenleving taakveld 5.2 Sportaccommodaties)
De led-verlichting in het Omnisport zal worden vervangen, de werkzaamheden zijn momenteel in uitvoering en worden medio september 2023 opgeleverd. Daarnaast zal in 2024 de bestaande atletiekbaan worden voorzien van een nieuwe toplaag. Op deze manier is er nieuwe verlichting en een nieuwe vloer waar de atleten bij het EK atletiek in 2025 gebruik van kunnen maken.
CODA (programma Samenleving taakveld 5.4 Musea)
We zijn dit jaar gestart met de voorbereidingen voor een nieuw huurcontract met CODA. Naar verwachting zal met name de onderhoudsverantwoordelijkheid en bijbehorende kostenverdeling een aandachtspunt worden. Dit omdat CODA op dit moment zowel het huurders- als het eigenaren verzorgt.
Sportvelden en kleedaccommodaties (programma Samenleving taakveld 5.2)
Een aantal kleedaccommodaties nadert het einde van haar technische levensduur en dient te worden gerenoveerd. Dit geldt tevens voor een aantal sportvelden. Er is eerder vermeld dat er in 2022 een nieuwe visie op de Apeldoornse sport(accommodaties) wordt opgesteld. Bij gebrek aan capaciteit is dit nog niet gebeurd. Dit wordt nu in 2023/2024 door de gemeente (afdeling VOA en Vastgoed & Grond) in samenwerking met de Sportraad opgepakt. Aandachtspunt hierbij is “het gelijke speelveld”. De sportparken kennen onderling grote verschillen in eigendomsverhoudingen, maar bijvoorbeeld ook verschil in afspraken over de onderhoudsverplichting. Vanuit het nieuwe beleid moet worden bekeken wat de beste maatregelen zijn om meer sturing te krijgen op dit onderwerp.
Eigen huisvesting (paragraaf bedrijfsvoering taakveld 0.4)
Voor het oude raadhuis loopt een onderzoek naar het verplaatsen van de raadsfracties en een andere invulling van het pand, meer passend bij de levendigheid in de binnenstad. Eind 2023 wordt een pilot gestart.
Werkgebouw Zuid (paragraaf bedrijfsvoering taakveld 0.4)
Het is wenselijk om het gebruik van grondstoffen te verminderen. Om die reden wil de gemeente meer circulair inkopen en eigen materialen hergebruiken. Naast de locaties Kerkeveld en Laan van Zodiak is de wens om ook het gemeentelijke werfterrein bij Werkgebouw Zuid om te vormen tot een circulair terrein. De omvorming van het terrein is van invloed op de routing naar de entree van het gebouw; deze zal aangepast moeten worden om aan te sluiten op het terrein. Hiervoor wordt een integraal voorstel met een kredietaanvraag uitgewerkt. Daarnaast wordt eind 2023 het appartementsrecht aangekocht van de VNOG. Hiervoor wordt een voorstel ter besluitvorming aan uw raad voorgelegd.
Ontwikkelingen die reeds in de MPB-programma’s zijn benoemd
Centrale Brandweerpost (programma Samenleving taakveld 1.1 Brandweer)
De VNOG heeft de wens om drie brandweerkazernes binnen de grenzen van Apeldoorn samen te voegen tot een centrale post. Dit vanuit de gedachte dat zowel bedrijfsmatig (bezuinigingsoverwegingen), als op veiligheid (aanrijtijden) winst behaald kan worden.
Vanwege het vertrek van de VNOG eind 2023 uit haar huidige kantoor aan de Europaweg (onderhuur bij de Politie die die ruimte zelf nodig heeft) ziet de VNOG het als een optie om ook haar administratieve en bestuurlijke taken op deze nieuwe locatie te concentreren.
In oktober 2021 heeft uw raad ingestemd met een voorbereidingskrediet om de initiatieffase tot en met het definitief ontwerp te doorlopen. Op 27 januari 2022 heeft uw raad ingestemd met de strategische aankoop van de locatie Molenmakershoek. En in oktober 2022 is uw raad geconsulteerd over de principebesluiten van het college over de selectie (programma van eisen) van het model “centrale brandweerpost” en het voorstel om de voorkeursvariant nieuwbouw verder uit te werken. In 2024 zal het definitief ontwerp van de centrale brandweerpost, de uitkomsten van het mobiliteitsonderzoek (ontsluiting en brug) te samen met de kostenraming en dekkingsvoorstel aan uw raad ter besluitvorming worden voorgelegd. Daarna zal de voorgenomen aankoop plaatsvinden.
Omnizorg (programma 7 Maatschappelijke ondersteuning taakveld 6.81 Geëscaleerde zorg)
Meerdere aanpassingen zijn noodzakelijk aan en rond het gebouw Omnizorg. Hiervoor heeft de raad in juni 2020 een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld om te komen tot een plan met kostenraming. Het project bevindt zich nu in de ontwerpfase.
Het college heeft medio 2022 een besluit genomen dat voor Omnizorg een aantal verbouwingsscenario’s verder uitgewerkt kan worden. Uw raad is hierover per brief geïnformeerd. In de tweede helft van 2022 en de eerste maanden van 2023 is daar invulling aan gegeven door samen met Omnizorg voor de 3e en 4e verdieping een toekomstbestendige programmatische invulling uit te werken. Ook zijn de eerste stappen gezet om deze programmatische uitwerking financieel te vertalen naar een benodigd kredietbedrag op basis van een voorlopig ontwerp van de verbouwing. Bij deze twee stappen is op verzoek van Omnizorg ook een extra scenario meegenomen. Medio/eind 2023 verwachten we de programmatische uitwerking en eerste financiële vertaling op basis van een voorlopig ontwerp van de verschillende scenario’s af te ronden, inzicht te hebben in de effecten hiervan op de exploitatie van Omnizorg en de uitkomst beschikbaar te hebben van de eerste verkenning voor tijdelijke huisvesting.
De regiogemeenten worden voorafgaand geraadpleegd voor onderdelen die de begroting Algemene voorzieningen Maatschappelijke Opvang/Beschermd Wonen raken. Daarna kan een definitieve keuze voor een scenario aan het college en uw raad worden voorgelegd. Vooruitlopend daarop is in de VJN 2023 en de voorliggende MPB 2024-2027 alvast een voorlopige reservering opgenomen. Dit naast de reeds verkregen budgetten voor afboeking van een deel van de boekwaarde a.g.v. sloop en voor een tijdelijke huisvesting. Op basis van een definitief ontwerp kan vervolgens een definitieve kredietaanvraag aan uw raad worden voorgelegd en de uitvoeringsfase worden opgestart.
Omnizorg (programma 7 Maatschappelijke ondersteuning taakveld 6.81 Geëscaleerde zorg)
Meerdere aanpassingen zijn noodzakelijk aan en rond het gebouw Omnizorg. Hiervoor heeft de raad in juni 2020 een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld om te komen tot een plan met kostenraming. Het project bevindt zich nu in de ontwerpfase.
Het college heeft medio 2022 een besluit genomen dat voor Omnizorg een aantal verbouwingsscenario’s verder uitgewerkt kan worden. Uw raad is hierover per brief geïnformeerd. In de tweede helft van 2022 en de eerste maanden van 2023 is daar invulling aan gegeven door samen met Omnizorg voor de 3e en 4e verdieping een toekomstbestendige programmatische invulling uit te werken. Ook zijn de eerste stappen gezet om deze programmatische uitwerking financieel te vertalen naar een benodigd kredietbedrag op basis van een voorlopig ontwerp van de verbouwing. Bij deze twee stappen is op verzoek van Omnizorg ook een extra scenario meegenomen. Medio/eind 2023 verwachten we de programmatische uitwerking en eerste financiële vertaling op basis van een voorlopig ontwerp van de verschillende scenario’s af te ronden, inzicht te hebben in de effecten hiervan op de exploitatie van Omnizorg en de uitkomst beschikbaar te hebben van de eerste verkenning voor tijdelijke huisvesting.
De regiogemeenten worden voorafgaand geraadpleegd voor onderdelen die de begroting Algemene voorzieningen Maatschappelijke Opvang/Beschermd Wonen raken. Daarna kan een definitieve keuze voor een scenario aan het college en uw raad worden voorgelegd. Vooruitlopend daarop is in de VJN 2023 en de voorliggende MPB 2024-2027 alvast een voorlopige reservering opgenomen. Dit naast de reeds verkregen budgetten voor afboeking van een deel van de boekwaarde a.g.v. sloop en voor een tijdelijke huisvesting. Op basis van een definitief ontwerp kan vervolgens een definitieve kredietaanvraag aan uw raad worden voorgelegd en de uitvoeringsfase worden opgestart.
Sporthal Zuiderpark (programma 8 Cultuur en Sport taakveld 5.2 Sportaccommodaties)
Vanaf 2017 is gewerkt aan een scenariostudie voor de toekomst van sporthal Zuiderpark. In 2017 is de raad hierover geconsulteerd en deze heeft aangegeven nieuwbouw een interessante optie te vinden. Op 29 maart 2021 is de raad middels een raadsbrief geïnformeerd over nieuwbouw op de locatie van voetbalvereniging Columbia. Na een korte periode stil te hebben gelegen is het project in 2022 opnieuw opgestart waarbij op basis van de wensen en eisen van de verenigingen een programma van eisen is opgesteld, dit inclusief de wensen en eisen van de turnverenigingen voor een specifieke turnaccommodatie. Op basis van het programma van eisen zijn er twee bouwkostenramingen opgesteld, één voor het realiseren van een sporthal en één voor een sporthal met turnaccommodatie. Een inpassingsstudie van de beoogde bouwvolumes heeft geleid tot de conclusie dat het niet mogelijk is om op de beoogde locatie zowel een sporthal als een turnhal te realiseren. We zijn met de voetbalvereniging in gesprek over het verwerven van de grond en het inpassen van de sporthal op het sportpark.
De technische staat van de huidige sporthal Zuiderpark is een zorg, zodra er duidelijkheid is over de planning van de nieuwbouw zal er een plan worden gemaakt op de huidige sporthal tot dat moment in gebruik te houden.
Zwembad Noord (programma 8 Cultuur en Sport taakveld 5.2 Sportaccommodaties)
Op 20 februari 2020 is de raad geïnformeerd over de uitkomsten van de haalbaarheids- en locatieonderzoeken voor het nieuwe zwembad waarna op 5 maart 2020 een consultatie heeft plaatsgevonden. De voorkeur voor het bouwen van een nieuw overdekt zwembad is hierbij uitgesproken. In april 2021 heeft de gemeenteraad ingestemd met de configuratie van het zwembaden en op 25 februari 2022 heeft de gemeenteraad ingestemd met de voorkeurlocatie aan de Vlijtseweg.
Op 6 april 2023 heeft de gemeenteraad een nieuw besluit genomen waarmee de configuratie van het zwembad is aangepast en er meer zwemwater zal worden gerealiseerd in de vorm van o.a. twee 25-meterbaden welke kunnen worden samengevoegd en een groter instructiebad dan in de eerdere plannen.
Het niet in eigendom zijnde (maar wel door de gemeente gesubsidieerde) zwembad Sprenkelaar moet na 50 jaar worden vervangen. De vertraging in het project kan ook consequenties hebben op het huidige zwembad de Sprenkelaar. Op dit moment zijn er goede afspraken met de Provincie over de huidige staat van onderhoud van de Sprenkelaar.