Voor de definitie van de schuld sluiten wij aan bij de wettelijk gehanteerde definitie. Deze berekeningswijze van de Netto Schuldquote is vastgesteld als één van de financiële kengetallen voor gemeenten, waarbij zowel terug als vooruit gekeken wordt. In de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing hebben wij ijkpunten voor enkele kengetallen benoemd, waaronder die voor de (Gecorrigeerde) Netto Schuldquote.
De definitie van de gecorrigeerde Netto Schuldquote luidt:
(Onderhandse leningen+overige vaste schuld+kortlopende schuld+overlopende passiva -langlopende uitzettingen - kortlopende (debiteuren) vorderingen en uitzettingen – liquide middelen – overlopende activa)/ totaal van de inkomsten op de exploitatiebegroting.
Het doel gedurende deze collegeperiode is om onze netto schuldquote beneden de 90% te houden.
Jaar | Begroting | Rekening | Waarde ijkpunt | Provincie | Provincie |
---|---|---|---|---|---|
2020 | 90,99% | 69,09% | Goed | B | A |
2021 | 87,55% | 55,99% | Goed | A | A |
2022 | 78,86% | 46,23% | Goed | A | A |
2023 | 66,79% | Goed | A | A | |
2024 | 62,81% | Goed | A |
Al vanaf 2016 zien wij een trend van verbetering van de schuldquote, met bij de jaarrekening 2022 zelfs een niveau van beneden 55%. Met de MPB 2024-2027 en de investeringen onderhanden en die voor ons liggen, en daarnaast éénmalige bestedingen, verwachten wij een oplopende Schuldquote. Ons bezit (vaste activa) zal de komende jaren behoorlijk toenemen. Daarnaast kunnen lagere baten dit kengetal negatief beïnvloeden. Wij voorzien voor nu met een doorkijk naar de nabije jaren dat de corrigeerde netto schuldquote beneden de 90% blijft. Wij blijven de ontwikkeling van dit kengetal nauwgezet volgen.
EMU-saldo
In de nieuwe septembercirculaire heeft het kabinet nog geen nieuwe individuele referentiewaarden voor individuele gemeenten gepresenteerd. Bestuurlijke besluitvorming vind daar waarschijnlijk separaat op plaats. Wij verwachten dat hier vooralsnog geen prioriteit aangegeven wordt. Hieronder staat een overzicht hoe wij de ontwikkeling van ons EMU-saldo inschatten.
Referentiewaarde EMU-saldo | Begroting EMU-Saldo | Werkelijk EMU-Saldo | |
---|---|---|---|
2019 | € 22,4 mln* | + € 2.442 mln | - € 26,105 mln |
2020 | € 23,1 mln* | - € 7,391 mln | + € 54,169 mln |
2021 | € 21,7 mln* | -.€ 15.599 mln | +€ 89,712 mln |
2022 | € 22,0 mln* | - € 16.029 mln | +€ 63.242 mln |
2023 | € 24,9 mln* | - € 16.117 mln | |
2024 | Nog niet bekend. | -€ 42.838 mln |
* Vastgesteld op basis van het 0,27% van het Bruto Binnenlands Product voor alle gemeenten gezamenlijk
Ook via de EMU-saldo ontwikkeling kunt u zien of onze schulden juist afnemen of juist iets oplopen. Zoals eerder gezegd, het jaarrekeningoverschot en de achterblijvende investeringen in 2021 en 2022, zorgden voor een zeer gunstig EMU-saldo. Gezien het verwachte positieve exploitatiesaldi bij de turap over 2023 en achterblijvende investeringen in het lopende jaar zal het EMU- saldo zeer waarschijnlijk positief uitkomen over 2023. Voor 2024 en verder verwachten wij een EMU-tekort, gezien de stevige ambities.
Hoe kunnen we meer concreet de Schuldquote verlagen en het EMU-saldo positief beïnvloeden?
- Indien we de inkomsten in de exploitatie kunnen opvoeren heeft dat een positief effect. Als die inkomsten worden toegevoegd aan de reserves kan er schuld worden afgelost. Dan ontstaat een extra positief effect op de netto schuldquote;
- Wij zijn al enkele jaren onderweg om een deel van de voorraad oneigenlijk bezit te verkopen. Met de opbrengst is en zal een deel van de schulden worden afgelost;
- Indien de grondverkopen de investeringen overstijgen dan heeft dat een positief effect op de Schuldquote en het EMU-saldo.
Al deze mogelijkheden hebben (politiek bestuurlijke) consequenties, die verder gaan dan alleen een verlaging van de Netto Schuldquote.
Overigens is de verwachting dat de netto schuldquote in de komende jaren, met de ambities die wij hebben, gaat op lopen, daarbij zijn de volgende aandachtpunten te noemen:
- De Algemene Reserve zal deels besteed gaan worden , in elk geval zullen middelen richting AOF worden ingezet. Afhankelijk van hoe snel middelen in de AOF werkelijk worden aangewend zal dit de schuldquote negatief beïnvloeden;
- Diverse investeringen waaronder die in Activa met maatschappelijk nut en investeringen in het kader van het programma Stadmaken op de veluwe, waardoor de schuld weer kan toenemen;
- Overige grotere nog niet bekende investeringen kunnen dit kengetal negatief beïnvloeden;
- Als de begroting niet volledig tot besteding komt, dan kan het overschot worden aangewend om schuld af te lossen, een positief effect.