Gemeenschappelijke regeling
- verbonden partij
Werkleerbedrijf Lucrato
Werkleerbedrijf Lucrato
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Lucrato bedient drie doelgroepen. Ten eerste is zij werkgever voor mensen met een indicatie Wsw. In dit kader begeleidt Lucrato mensen naar een werkplek, zoveel mogelijk bij een reguliere werkgever. Daarnaast is Lucrato ook werkgever voor inwoners die in het kader van Beschut Werk een werkplek nodig hebben. De derde taak die Lucrato heeft is dat zij mensen vanuit de Participatiewet, die naar verwachting binnen een jaar aan het werk kunnen gaan, begeleidt.
Betrokken partijen
De Gemeenschappelijke Regeling Lucrato is een verbonden partij tussen de gemeenten Apeldoorn, Epe en Heerde.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van Werkleerbedrijf Lucrato bestaat uit drie leden, onder wie een voorzitter. Gemeente Apeldoorn levert de voorzitter en deze heeft bij het staken der stemmen de doorslaggevende stem. Het lid van de gemeente Apeldoorn heeft twee stemmen. Het lid van de gemeente Epe en het lid van de gemeente Heerde hebben ieder één stem. Een besluit van het bestuur is genomen als dit meer dan de helft van het aantal uitgebrachte stemmen heeft verkregen.
Portefeuillehouder(s)
S. Biharie
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Jaarlijks worden door het college prestatieafspraken met Lucrato overeengekomen. Voor 2024 zullen deze worden opgesteld en ter kennisneming aan de Raad worden toegezonden.
Risico's
Het financiële risico is benoemd onder het kopje “Ontwikkelingen beleid”.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2022
2023
2024
Rekeningresultaat
-/- € 66.000,-
-/- € 1.043.000,- (begroot)
-/- € 1.351.000,- (begroot)
Eigen vermogen
€ 3.113.000
€ 2.764.000 (begroot)
€ 2.708.000 (begroot)
Vreemd vermogen
€ 3.960.000
€ 3.098.000 (begroot)
€ 3.303.000 (begroot)
- verbonden partij
GGD Noord- en Oost-Gelderland
GGD Noord- en Oost-Gelderland
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Burgers leven zo veel mogelijk in veiligheid en gezondheid.Doel en openbaar belang: het bewaken, beschermen en verbeteren van de gezondheid van de inwoners. De taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg zijn per 2017 overgedragen aan het CJG.
Betrokken partijen
22 gemeenten in de regio Noord- en Oost-Gelderland
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
Portefeuillehouder(s)
A.J. Prins
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
De prestatieafspraken van de GGD zijn vastgelegd in de kerntaken welke zij als gezondheidsdienst wettelijk verplicht zijn te leveren. Dit zijn o.a. toezicht op kinderopvang, tuberculose-bestrijding, Infectieziekte bestrijding, Seksuele gezondheid, inzet bij rampen en ingrijpende gebeurtenissen, Adviserende rol medische milieukunde, advisering publieke gezondheid, onderzoek op gemeentelijke gezondheid. Daarnaast leveren ze voor de gemeente o.a. lijkschouw, WMO toezicht en hebben een belangrijke rol in de IZA en GALA ontwikkelingen.
Risico's
De GGD voert een nieuwe HR waarderingsytematiek in, dit kan financiële gevolgen hebben voor de bijdrage van gemeenten. Indien de inwonersbijdrage moet worden verhoogd zal een zienswijze procedure van start gaan.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2022
2023
2024
Rekeningresultaat
€ -487.000
Eigen vermogen
€ 2.656.000
€ 2.211.000
€ 2.611.000
Vreemd vermogen
€ 8.787.000
€ 2.879.000
€ 2.629.000
- verbonden partij
Omgevingsdienst Veluwe IJssel (OVIJ)
Omgevingsdienst Veluwe IJssel (OVIJ)
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Het borgen van een gezonde fysieke leefomgeving
Betrokken partijen
De gemeenten Apeldoorn, Brummen, Voorst en Epe en provincie Gelderland.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur bestaat uit een algemeen bestuur van 6 leden en een dagelijks bestuur van 3 leden. Danny Huizer vertegenwoordigt de gemeente Apeldoorn in beide besturen. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige 4 stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
Portefeuillehouder(s)
D.S. Huizer
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Worden vastgelegd in een uitvoeringsprogramma 2024
Risico's
In de begroting en jaarrekening van de OVIJ staan interne risico's. Die kan OVIJ vooralsnog zelf opvangen binnen haar eigen begroting. Er wordt een stijgende vraag naar adviesproducten geconstateerd. Met name op het gebied van bodem/asbest, ecologie en energietransitie. Voor 2023 kon deze stijging nog weer opgevangen worden binnen de begroting. Het weerstandsvermogen van OVIJ is goed te noemen.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2022
2023
2024
Rekeningresultaat
-/- € 334.665
0
0
Eigen vermogen
-/- € 334.665
€ 190.000
€ 150.000
Vreemd vermogen
€ 408.165
€ 1.250.000
€ 500.000
- verbonden partij
Regio Stedendriehoek
Regio Stedendriehoek
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Regio Stedendriehoek draagt bij aan onze ambities uit programma 3, 4 en 9 door belangenbehartiging op het gebied van duurzaamheid, ruimtelijke ordening (waaronder milieu en mobiliteit) en economische zaken.
Betrokken partijen
De gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Lochem, Voorst, Heerde en Zutphen.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur bestaat uit een regioraad van 16 leden en het dagelijks bestuur uit 8 vaste leden (de gemeenten) en 2 agendaleden (provincie Gelderland en Overijssel).
Portefeuillehouder(s)
P.C.J. Messerschmidt
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Risico's
Het weerstandsvermogen van de Regio Stedendriehoek is zeer beperkt. Bij deze WGR 'light' is de afspraak gemaakt dat de Stedendriehoek geen eigen vermogen opbouwt. Indien de Regio Stedendriehoek op enig moment onverhoopt niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen moet teruggevallen worden op de deelnemende gemeenten.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2022
2023
2024
Rekeningresultaat
€ 146.672
n.t.b.
Eigen vermogen
€ 146.672
n.t.b.
Vreemd vermogen
€ 0
n.t.b
- verbonden partij
Tribuut
Tribuut
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Met ingang van 1 januari 2016 voert Tribuut voor de gemeente Apeldoorn de belastingtaak uit. Naast de uitkeringen van de rijksoverheid vormen de gemeentelijke belastingen een belangrijke bron van inkomsten.
Betrokken partijen
Tribuut is een samenwerkingsverband van de gemeenten Apeldoorn, Epe, Lochem, Voorst, Brummen en Zutphen.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van Tribuut bestaat uit 5 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder van den Berge. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige ongeveer 4 stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
Portefeuillehouder(s)
H. van den Berge
Link naar jaarstukken
Jaarverslag 2022
Het jaarverslag 2023 zal in september 2023 door het bestuur van Tribuut worden vastgesteld.Link naar kaderstelling
Gemeenschappelijke regeling Tribuut
CSO Tribuut belastingsamenwerkingControleverordening
Financiele verordening
Privacybeleid
RisicomanagementPrestatie afspraken
De prestatieafspraken zijn vastgelegd in de Collectieve Samenwerkingsovereenkomst (CSO).
Risico's
De risico's zijn opgenomen in het ontwerp toekomstplan en begroting 2024-2027 (pagina 19). De risico's bestaan uit beleidsharmonisatie, uitbreiding, proceskostenvergoeding, (inhuur)personeel, energiekosten, inflatie doorberekend in contracten, telefonie en ICT.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2022
2023
2024
Rekeningresultaat
€500.000 (voorlopig)
n.t.b.
n.t.b.
Eigen vermogen
€ 91.666
€ 59.725
€ 19.642
Vreemd vermogen
€ 91.666
€ 59.725
€ 19.642
- verbonden partij
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland/GHOR
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland/GHOR
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland voert de regionale taken uit op het terrein van de brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. De Veiligheidsregio doet dat ook op lokaal niveau zoals dat is aangegeven in de Wet Veiligheidsregio’s. Daarmee draagt de VNOG bij aan het behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid van de Apeldoornse burgers, bedrijven en instellingen.
Betrokken partijen
De VNOG is een gemeenschappelijke regeling (GR) en bestaat uit 22 gemeenten in Noord- en Oost- Gelderland.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De VNOG heeft een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur. De gemeente Apeldoorn levert de voorzitter van deze besturen. Op grond van de Wet Veiligheidsregio’s is dit de burgemeester. De gemeente Apeldoorn heeft 6 van de totaal 50 stemmen.
Portefeuillehouder(s)
A.J.M. Heerts
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Regionaal Risicoprofiel en Beleidsplan 2021-2024.
Prestatie afspraken
Risico's
De VNOG kan normaal gesproken de risico’s opvangen binnen haar eigen reserves. In het rapport commissie van Arkel wordt geadviseerd het weerstandsvermogen aanzienlijk te verhogen. Het algemeen bestuur heeft dit voorstel overgenomen. De weerstandscapaciteit bestaat uit het totaal van middelen dat beschikbaar is om de risico’s financieel af te dekken. Het beschikbare weerstandsvermogen rekening 2020 bedraagt € 3.745.114. De benodigde weerstandscapaciteit is € 3.166.100. De ratio is 1,18 en daarmee ruim voldoende.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2022
2023
2024
Rekeningresultaat
n.t.b.
n.t.b.
Eigen vermogen
€ 13.570.000
€ 12.325.000
Vreemd vermogen
€ 43.635.000
€ 46.547.000
- verbonden partij
Vervoerscentrale Stedendriehoek
Vervoerscentrale Stedendriehoek
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
PlusOV voert het Vraagafhankelijk vervoer uit voor mensen met een Wmo-vervoerspas. PlusOV is bedoeld voor inwoners die hun eigen sociaal-recreatief vervoer niet meer zelfstandig of met hulp van familie of vrienden kunnen organiseren. Daar is bijvoorbeeld sprake van als iemand vanwege een handicap, beperking of psychische aandoening niet meer kan reizen met het openbaar vervoer of eigen vervoer. Daarmee draagt PlusOV bij aan diverse doelstellingen van onze gemeente met name uit het hoofdstuk Samenleving.
Betrokken partijen
Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Prins.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
Portefeuillehouder(s)
A.J. Prins
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
De Gemeenschappelijke Regeling Vervoerscentrale Stedendriehoek (PlusOV)
Prestatie afspraken
Risico's
De samenvoeging van vervoertaken van de 9 gemeenten brengt risico’s met zich mee, die in het bedrijfsplan van de vervoercentrale staan. Als één van deze risico’s zich voordoet, kan dit leiden tot onrust bij reizigers en extra kosten. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om financiële risico’s op te vangen. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten meer betalen.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2022
2023
2024
Rekeningresultaat
€ 55.195
Eigen vermogen
€ 575.538
Vreemd vermogen
€ 4.631.140